فلج تحلیلی چیست؟ تعریف، خطرات و نحوه رفع آن

فلج تحلیلی چیست؟ تعریف، خطرات و نحوه رفع آن
توسط منتشر شده در : سپتامبر 8, 2023دسته بندی: مقالات تحلیل آماریLast Updated: سپتامبر 8, 2023بدون دیدگاه on فلج تحلیلی چیست؟ تعریف، خطرات و نحوه رفع آننمایش: 1122

چکیده مقاله :
فلج تحلیلی (یا فلج از طریق تجزیه و تحلیل بیش از حد) یک فرآیند فردی یا گروهی را توصیف می کند که در آن تحلیل یا تفکر بیش از حد یک موقعیت می تواند باعث شود حرکت رو به جلو یا تصمیم گیری به “فلج” تبدیل شود، به این معنی که هیچ راه حل یا مسیر عملی در یک چارچوب زمانی طبیعی تصمیم گیری نمی شود. ممکن است یک موقعیت خیلی پیچیده تلقی شود و به دلیل نگرانی از بروز مشکل بالقوه بزرگتر، هرگز تصمیمی گرفته نشود یا خیلی دیر گرفته شود. یک فرد ممکن است به دنبال یک راه حل کامل باشد، اما ممکن است از تصمیم گیری که منجر به خطا شود، بترسد، در حالی که در مسیر راه حلی بهتر است. به همین ترتیب، شخصی ممکن است فکر کند که یک راه حل برتر یک قدم کوتاه است و در تعقیب بی پایان آن، بدون مفهوم بازدهی کاهشی، متوقف می شود. در این محتوا به بررسی کامل فلج تحلیلی در مسائل و خطرات ناشی از آن و روش حل آن با ذکر مثال می پردازیم.

1- فلج تحلیلی چیست؟

فلج تحلیلی ناتوانی در تصمیم گیری به دلیل تفکر بیش از حد یک مشکل است. یک فرد یا یک گروه می تواند داده های زیادی داشته باشد. درنتیجه، بحث و جدل بی پایان بر سر مزایا و معایب هر گزینه منجر به ناتوانی در انتخاب یکی می شود.

فرآیند انتخاب یک سرمایه گذاری معمولا در معرض فلج تحلیلی است. به راحتی شما گرفتار تحلیل بسیاری از گزینه ها می شوید و درنتیجه انتخاب یکی از آنها غیرممکن می شود. این بی عملی می تواند منجر به از دست رفتن شانس سود شود.

مفاهیم کلیدی

  • فلج تحلیلی زمانی رخ می دهد که تحلیل بیش از حد یا تفکر بیش از حد در مورد گزینه ها مانع از تصمیم گیری فرد یا گروه می شود.
  • در سرمایه گذاری، فلج تحلیل می تواند منجر به از دست رفتن فرصت ها شود.
  • روانشناسان می گویند علت اصلی فلج تجزیه و تحلیل اضطراب است. ما از انتخاب گزینه اشتباه می ترسیم.
  • با مقاومت در برابر فلج تحلیلی، می توان تصمیم گیری در مورد مسائل بی اهمیت و هم مسائل مهم زندگی را بهبود بخشید.
  • یک تاکتیک: تصمیمات خود را “پله پله” بردارید یعنی یک سری گام های کوچک به سمت یک تصمیم بزرگ بردارید.

جهت آشنایی بیشتر می توانید مقاله زیر را با عنوان تحلیل آماری چیست مطالعه نمایید.

2- فلج تحلیلی چگونه کار می کند

فلج تحلیلی می تواند هم در مشکلات معمول و هم در مشکلات پیچیده رخ دهد. اغلب از تلاش برای وزن کردن تعداد نامشخصی از متغیرها ناشی می شود.

در مجموعه مسائل استاندارد، یک فرد از منطق پایه یا تجزیه و تحلیل آماری استاندارد برای بررسی حقایق مربوط به یک دوره بالقوه اقدام استفاده می کند. تجزیه و تحلیل حاصل معمولاً یک پاسخ روشن یا حداقل یک لیست جوانب مثبت و منفی ارائه می دهد که مطلوب ترین گزینه ها را نشان می دهد.

اگر پارامترهای تحقیق آنقدر مبهم باشند که هیچ انتخاب روشنی پیدا نشود، فلج تحلیلی به وجود می آید.

“کدام سهام را بخرم؟” سوالی است بدون پاسخ یک سوال منطقی تر ممکن است این باشد: “کدام سهامی را می توانم بخرم که سود سالانه خوبی می دهد و در صنعتی است که نسبتاً ضد رکود است؟” می توانید گزینه ها را فهرست کنید، اعداد را مقایسه کنید و مزایا و معایب آنها را در نظر بگیرید.

فلج تحلیلی یک مشکل بسیار قدیمی بشری است. برای مثالی کلاسیک از خطرات احتمالی تفکر بیش از حد در یک تصمیم، هملت شکسپیر را ببینید.

حداقل از دهه 1960، زمانی که اچ. ایگور آنسوف، ریاضیدان و استراتژیست کسب و کار، از اصطلاح “فلج از طریق تجزیه و تحلیل” در کتاب خود Corporate Strategy: An Analytical Approach to Business Policy for Growth and Expansion استفاده کرد این موضوع مطرح بوده است.

3- ملاحظات خاص در مسئله فلج تحلیلی

دنیای تحلیل تکنیکال برای سرمایه گذاری به شدت در معرض فلج تحلیل است. هر یک از طیف وسیعی از نظریه ها، مفاهیم و بهترین شیوه ها را می توان برای تصمیم گیری در مورد خرید و زمان فروش آن استفاده کرد.

در صنعت مدیریت سرمایه گذاری، تحلیلگران مدل ها و رژیم های سرمایه گذاری اساسی می سازند که به آنها در تصمیم گیری های سرمایه گذاری کمک می کند. در تحلیل تکنیکال، چارتیست‌ها بر دانش خود از شاخص‌های فنی همراه با استفاده از نرم‌افزار نمودارهای پیشرفته برای شناسایی سیگنال‌های تجاری و رسیدن به تصمیمات سرمایه‌گذاری تکیه می‌کنند.

مفهوم معناشناسی فازی اغلب هنگام جستجوی راه حل هایی برای فلج تحلیلی مورد بحث قرار می گیرد. از نظر ریاضیدانان، معناشناسی فازی مطالعه تحلیل مسئله است که شامل تعداد نامشخصی از متغیرها است.

معناشناسی فازی، منطق فازی و برنامه نویسی نحو فازی کلید توسعه هوش مصنوعی و راه حل های یادگیری ماشین هستند. به طور کلی، این مفهوم از تجزیه و تحلیل درخت تصمیم برای هدایت یک فرد به یک نتیجه مشخص استفاده می کند. این نوع تجزیه و تحلیل به طور کلی امکان برنامه ریزی ذهنی و مبتنی بر قوانین را فراهم می کند که به کاربر اجازه می دهد تا متغیرها را برای تحویل خودکار پاسخ ها تنظیم و سفارشی کند.

مهم نیست که در هنگام حمله خمپاره به کدام جهت حرکت کنید، فقط تا زمانی که حرکت کنید.» -جف باس

4- چگونه فلج تحلیلی را تشخیص دهیم و بر آن غلبه کنیم

فلج تجزیه و تحلیل ممکن است در هنگام تصمیم گیری یک فرد یا گروه در نظر یک سرمایه گذاری بزرگ یا یک حرکت تغییر دهنده زندگی یا حتی انتخاب جایی برای ناهار خوردن بوجود آید.

به گفته روانشناسی امروز، علت اصلی این مورد اضطراب است. این از سنجیدن اجباری تعداد بی پایانی از متغیرها در حالی که جنبه های منفی همه آنها را تصور می کنید ناشی می شود. در نهایت، تشخیص بهترین گزینه از بقیه غیرممکن است. تشخیص اینکه اضطراب باعث فلج می شود می تواند کمک کند.

رابرت طیبی، نویسنده پست وبلاگ و یک متخصص بهداشت روان، پیشنهاد می کند که مردم به ویژه در عصر ما مستعد تجزیه و تحلیل فلج هستند، زمانی که می توان در مورد هر موضوعی تا حد خستگی تحقیق کرد. او مدیریت فرآیند را با اتخاذ و عمل بر روی یک سری تصمیمات کوچکتر که به تصمیم اصلی منتهی می شود، پیشنهاد می کند. و، به یاد داشته باشید، می توانید در طول مسیر اصلاح و بهبود ایجاد کنید.

“فلج انتخاب” یک سندرم مرتبط است. مصرف‌کنندگانی که با چند انتخاب مواجه می‌شوند، راحت‌تر از زمانی که با انتخاب گسترده‌ای مواجه می‌شوند، تصمیم می‌گیرند.

5- مثال از فلج تحلیلی

شاید معروف‌ترین مثال فلج تحلیلی در عمل در گزارشی از یک آزمایش روان‌شناسی مصرف‌کننده به نام «مطالعه جم» توضیح داده شود. یک روز، محققان بازار قفسه‌های یک بازار را با 24 نوع مربا تهیه کردند و از خریداران دعوت کردند که یک یا چند نوع مربا را نمونه‌برداری کنند و سپس یکی را برای خرید انتخاب کنند. روز بعد، تنها شش رقم ذخیره شد. این مطالعه نشان داد که مصرف‌کنندگانی که به جای 24 نوع مربا تنها با شش نوع مربا عرضه می‌شوند، 10 برابر بیشتر احتمال دارد مربا بخرند.

همین پدیده با مطالعات مربوط به شکلات، سرمایه گذاری های مالی و دوستیابی سریع تکرار شده است. به‌جای اینکه از داشتن گزینه‌های زیاد راضی باشیم، احساس نگرانی می‌کنیم که انتخاب اشتباهی را انجام دهیم، زندگی کنیم تا پشیمان شویم و خودمان را سرزنش کنیم. در مواجهه با انتخاب های بسیار زیاد، منجمد می شویم.

فلج تحلیلی چگونه بر تصمیمات مصرف کننده تأثیر می گذارد؟

فلج تحلیلی ارتباط نزدیکی با «فلج انتخابی» دارد. روانشناسانی که رفتار مصرف کننده را مطالعه می کنند به این نتیجه رسیده اند که حق انتخاب های کمتر می تواند بهتر از انتخاب های بیشتر باشد.

فروشگاهی با 1000 بطری نوشابه به سادگی می تواند مشتریان را هول کند و آنها را از انتخاب یکی ناتوان کند. انتخاب یک نوشابه، که احتمالاً با نکات مفیدی برای سرو برچسب گذاری شده است، فروش بیشتری خواهد داشت.

علائم فلج تحلیل در سرمایه گذاری املاک چیست؟

متخصصان املاک و مستغلات فکر می کنند رشته آنها به ویژه در معرض فلج تجزیه و تحلیل است، برای سرمایه گذاران احتمالی املاک و همچنین خریداران خانه برای اولین بار. شاید یک تصمیم املاک و مستغلات هم از نظر هزینه و هم از نظر واقعیت فیزیکی بسیار بزرگ باشد.

به گفته وب سایت Investing Architect، در هر صورت، “حلقه تحقیقات وسواسی” مخوف شروع می شود. استراتژی پیشنهادی:

1) تحقیقات خود را محدود کنید تا فقط گزینه های نسبتا کمی را که اولویت های خاص شما را برآورده می کنند، شامل شود.
2) اهداف سرمایه گذاری بلندمدت خود را نادیده بگیرید تا روی انتخاب های کوچکتر، اینجا و اکنون تمرکز کنید که شما را در مسیر درست حرکت می دهد.
3) برای شروع یک هدف سرمایه گذاری قابل دستیابی برای امسال تعیین کنید.

نقطه مقابل فلج تحلیلی چیست؟

یک مدیر محصول اصطلاحی درست را در تضاد فلج تحلیلی ارائه کرد: “utopia myopia”.

مشخصه این سندروم نادیده گرفتن واقعی واقعیات است. فرد مبتلا به نزدیک بینی اتوپیا متقاعد شده است که تنها راه حل ممکن را می داند. هیچ تحقیق (یا بحث) لازم نیست، به ویژه اگر با راه حل انتخاب شده در تضاد باشد.

جمع بندی:

جف باس، که برای فوربس می نویسد، توصیه ای مختصر دارد: “مهم نیست که در هنگام حمله خمپاره به کدام جهت حرکت کنید، فقط تا زمانی که حرکت می کنید.”

بسیاری از تصمیمات به تحلیل کمی بیشتر از آن نیاز دارند. با این حال، تجزیه و تحلیل بیش از حد یک تصمیم می تواند حداقل به اندازه تصمیم گیری تصادفی آسیب زا باشد. اگر گرفتار فلج تحلیلی هستید، ابتدا اهداف خود را مشخص کنید و سپس گزینه های خود را محدود کنید تا فقط موارد معدودی را که به بهترین وجه با آن مطابقت دارند را شامل شود. مزایا و معایب آنها را مقایسه کنید. سپس یکی را انتخاب کنید.

اشتراک گذاری این محتوا، پلتفرم خود را انتخاب کنید!
مطالب مرتبط دیگر :

  • رگرسیون لجستیک (logistic regression) چیست؟
رگرسیون لجستیک (logistic regression) چیست؟

اکتبر 4, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله:رگرسیون لجستیک احتمال وقوع یک رویداد، مانند رای دادن یا رای ندادن، را بر اساس یک مجموعه داده از متغیرهای مستقل تخمین می‌زند. این نوع مدل آماری (که به آن مدل لاجیت نیز گفته [...]

  • الگوریتم خفاش (Bat Algorithm) چیست؟
الگوریتم خفاش (Bat Algorithm) چیست؟

اکتبر 3, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: الگوریتم خفاش (Bat Algorithm) یک الگوریتم فراابتکاری مبتنی بر جمعیت است که برای حل مسائل بهینه سازی پیوسته استفاده می شود. این الگوریتم برای بهینه سازی راه حل ها در رایانش ابری، [...]

  • الگوریتم کرم شب تاب چیست؟
الگوریتم کرم شب تاب چیست؟

اکتبر 3, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: الگوریتم کرم شب تاب چیست؟ الگوریتم های الهام گرفته از زیست، که به عنوان الگوریتم های الهام گرفته از طبیعت یا الگوریتم های تکاملی نیز شناخته می شوند، تکنیک های محاسباتی هستند [...]

  • آزمون فریدمن: تعریف، فرضیات، زمان استفاده و مثال
آزمون فریدمن: تعریف، فرضیات، زمان استفاده و مثال

سپتامبر 30, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: آزمون فریدمن ابزاری آماری برای مقایسه نمونه‌ها یا اندازه‌گیری‌های مکرر است زمانی که مفروضات پارامتریک برآورده نمی‌شوند. در واقع آزمون فریدمن توسعه‌ای از آزمون Wilcoxon signed-rank test و آنالوگ ناپارامتری از اندازه‌گیری [...]

  • برنامه نویسی فرانت اند: راهنمای جامع توسعه فرانت اند
برنامه نویسی فرانت اند: راهنمای جامع توسعه فرانت اند

سپتامبر 27, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: اگر بخواهیم فرانت اند (Front-end) یا با اسم های دیگر سمت مشتری یا سمت کاربر را توضیح دهیم بهتر است بدانید که توسعه دهنده فرانت اند (Front-End Developer) به کمک زبان های برنامه [...]

  • برنامه نویسی تحت وب چیست؟ انواع، کاربرد و عملکرد
برنامه نویسی تحت وب چیست؟ انواع، کاربرد و عملکرد

سپتامبر 24, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: امروزه تصور جهانی بدون اینترنت و وب سایت‌ها تقریباً غیرممکن است. در سال‌های اخیر، تقاضا برای برنامه نویسان وب حرفه‌ای به طور چشمگیری افزایش یافته است، بنابراین می توانید انواع کارشناسان این [...]