آلفا (Alpha) چیست؟ مفهوم آن در سرمایه گذاری با مثال

آلفا (Alpha) چیست؟ مفهوم آن در سرمایه گذاری با مثال
توسط منتشر شده در : دسامبر 16, 2023دسته بندی: مقالات تحلیل آماریLast Updated: دسامبر 16, 2023بدون دیدگاه on آلفا (Alpha) چیست؟ مفهوم آن در سرمایه گذاری با مثالنمایش: 955
فهرست مطالب

چکیده مقاله :
حرف اول در الفبای یونانی، آلفا (α)، به معنای چیزی است که اهمیت اولیه یا مهم دارد. در امور مالی، سرمایه‌گذاری با آلفای بالا سرمایه‌گذاری است که از نظر بازده از معیار خود فراتر رفته است. آلفا یک نسبت ریسک است که میزان عملکرد یک اوراق بهادار مانند یک صندوق سرمایه گذاری مشترک یا حتی یک سهام را نسبت به شاخص بازار مانند S&P 500 اندازه گیری می کند. آلفا با بتا (β)، حرف دوم جفت می شود. در صندوق‌های متقابل و صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال با مدیریت فعال، آلفا به عنوان شاخصی از عملکرد مدیر صندوق در نظر گرفته می‌شود. آلفای مثبت نشان می دهد که صندوق بهتر از معیار خود عمل کرده است، در حالی که آلفای منفی نشان می دهد که صندوق عملکرد ضعیفی داشته است. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که آلفا پس از دریافت هزینه های مدیریت اندازه گیری می شود. مفهوم آلفا از معرفی وجوه شاخص وزنی نشات گرفته است. آلفا به عنوان راهی برای مقایسه سرمایه گذاری فعال با سرمایه گذاری با شاخص غیرفعال ایجاد شد. در این مقاله به بررسی کامل این مفهوم می پردازیم.

1- آلفا چیست؟

آلفا (α) اصطلاحی است که در سرمایه‌گذاری برای توصیف توانایی یک استراتژی سرمایه‌گذاری برای شکست دادن بازار یا «لبه» آن استفاده می‌شود. بنابراین آلفا اغلب به عنوان “بازده اضافی” یا “نرخ بازده غیرعادی” در رابطه با یک معیار، زمانی که برای ریسک تعدیل می شود، نامیده می شود. آلفا اغلب همراه با بتا (حرف یونانی β) استفاده می‌شود که نوسان یا ریسک کلی بازار را اندازه‌گیری می‌کند که به عنوان ریسک سیستماتیک بازار شناخته می‌شود.

آلفا در امور مالی به‌عنوان معیاری برای عملکرد استفاده می‌شود، که نشان می‌دهد زمانی که یک استراتژی، معامله‌گر یا مدیر پورتفولیو توانسته است بازده بازار یا سایر معیارها را در یک دوره زمانی شکست دهد. آلفا، که اغلب بازده فعال سرمایه گذاری در نظر گرفته می شود، عملکرد یک سرمایه گذاری را بر اساس شاخص یا معیار بازار که نشان دهنده حرکت بازار به عنوان یک کل در نظر گرفته می شود، اندازه گیری می کند.

مازاد بازده یک سرمایه گذاری نسبت به بازده یک شاخص معیار، آلفای سرمایه گذاری است. آلفا ممکن است مثبت یا منفی باشد و نتیجه سرمایه گذاری فعال است. از سوی دیگر، بتا را می توان از طریق سرمایه گذاری با شاخص منفعل به دست آورد.

به بیان دیگر آلفا ابزاری است که به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌هایشان در مقایسه با شاخص معیار چقدر خوب است.

مفاهیم کلیدی

  • آلفا به بازده اضافی کسب شده در یک سرمایه گذاری بالاتر از بازده معیار زمانی که برای ریسک تعدیل می شود، اشاره دارد.
  • مدیران پرتفوی فعال به دنبال ایجاد آلفا در پرتفوی های متنوع هستند، با هدف تنوع بخشیدن به حذف ریسک غیرسیستماتیک.
  • از آنجایی که آلفا عملکرد یک سبد را نسبت به یک معیار نشان می دهد، اغلب در نظر گرفته می شود که نشان دهنده ارزشی است که مدیر پورتفولیو به بازده صندوق اضافه یا از آن کم می کند.
  • آلفای جنسن (Jensen’s alpha) مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای (CAPM) را در نظر می گیرد و یک جزء تعدیل شده با ریسک را در محاسبه خود شامل می شود.

2- مفهوم آلفا

آلفا یکی از پنج نسبت ریسک سرمایه گذاری فنی محبوب است. بقیه بتا، انحراف استاندارد، R-squared و نسبت شارپ هستند. همه اینها اندازه گیری های آماری مورد استفاده در نظریه پورتفولیو مدرن (MPT) هستند. همه این شاخص ها برای کمک به سرمایه گذاران در تعیین مشخصات ریسک-بازده سرمایه گذاری در نظر گرفته شده اند.

مدیران پرتفوی فعال به دنبال ایجاد آلفا در پرتفوی های متنوع هستند، با هدف تنوع بخشیدن به حذف ریسک غیرسیستماتیک. از آنجایی که آلفا عملکرد یک سبد را نسبت به یک معیار نشان می دهد، اغلب در نظر گرفته می شود که نشان دهنده ارزشی است که مدیر پورتفولیو به بازده صندوق اضافه یا از آن کم می کند.

به عبارت دیگر، آلفا بازده سرمایه گذاری است که نتیجه یک حرکت عمومی در بازار بزرگ نیست. به این ترتیب، آلفای صفر نشان می دهد که پرتفوی یا صندوق به طور کامل با شاخص معیار ردیابی می شود و مدیر هیچ ارزش اضافی در مقایسه با بازار گسترده اضافه یا از دست نداده است.

چرا آلفا مهم است؟

آلفا مهم است زیرا هدف سرمایه گذاری ایجاد بازده مثبت است – معمولاً بازدهی که بیشتر از نرخ تورم یا عملکرد بازار به طور کلی است. و در حالی که روند بلندمدت بازار رو به افزایش است، صندوق های بسیاری وجود دارند که بازدهی بسیار بالاتری نسبت به شاخص های بازار دارند. سرمایه گذاران باید در نظر داشته باشند که برای به دست آوردن آن پاداش، مایل به پذیرش چه میزان ریسک هستند و یکی از راه های اندازه گیری آن، آلفا است.

3- استفاده از آلفا برای سرمایه گذاری

مفهوم آلفا با ظهور صندوق های هوشمند شاخص بتا که به شاخص هایی مانند شاخص استاندارد اند پورز 500 و شاخص کل بازار ویلشایر 5000 گره خورده بودند، محبوبیت بیشتری پیدا کرد. این صندوق‌ها تلاش می‌کنند تا عملکرد پرتفویی را که زیرمجموعه‌ای هدفمند از بازار را دنبال می‌کند، افزایش دهند.

علیرغم مطلوبیت قابل توجه آلفا در یک سبد، بسیاری از معیارهای شاخص در اکثر مواقع موفق به شکست مدیران دارایی می شوند. تا حدی به دلیل عدم اعتماد فزاینده به مشاوره مالی سنتی ناشی از این روند، سرمایه‌گذاران بیشتری به سمت مشاوران آنلاین کم‌هزینه و غیرفعال (که اغلب Roboadvisor نامیده می‌شوند) روی می‌آورند که به طور انحصاری یا تقریباً منحصراً سرمایه مشتریان را در فهرست سرمایه‌گذاری می‌کنند. ردیابی وجوه، منطق این است که اگر نتوانند بازار را شکست دهند، ممکن است به آن بپیوندند.

علاوه بر این، از آنجایی که اکثر مشاوران مالی «سنتی» کارمزدی را دریافت می‌کنند، وقتی شخصی یک سبد سهام را مدیریت می‌کند و آلفای صفر را خالص می‌کند، در واقع زیان خالص جزئی را برای سرمایه‌گذار نشان می‌دهد. به عنوان مثال، فرض کنید که جیم، یک مشاور مالی، 1٪ از ارزش پرتفوی را برای خدمات خود دریافت می کند و در طول یک دوره 12 ماهه، جیم توانست آلفای 0.75 را برای پرتفوی یکی از مشتریان خود، فرانک، تولید کند.

در حالی که جیم در واقع به عملکرد پرتفوی فرانک کمک کرده است، هزینه ای که جیم دریافت می کند بیش از آلفای است که او ایجاد کرده است، بنابراین پورتفولیوی فرانک ضرر خالص را تجربه کرده است. برای سرمایه گذاران، این مثال اهمیت در نظر گرفتن کارمزدها در ارتباط با بازده عملکرد و آلفا را برجسته می کند.

4- فرضیه بازار کارآمد

فرضیه بازار کارآمد (EMH) فرض می‌کند که قیمت‌های بازار همه اطلاعات موجود را در همه زمان‌ها در بر می‌گیرند، و بنابراین اوراق بهادار همیشه به درستی قیمت‌گذاری می‌شوند (بازار کارآمد است.) بنابراین، طبق EMH، هیچ راهی برای شناسایی سیستماتیک و استفاده از مزیت وجود ندارد. زیرا قیمت گذاری نادرست در بازار وجود ندارد.

اگر قیمت‌گذاری‌های نادرست شناسایی شوند، به سرعت از بین می‌روند و الگوهای پایدار ناهنجاری‌های بازار که می‌توان از آن‌ها بهره‌برداری کرد، بسیار اندک است.

شواهد تجربی که بازده تاریخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک فعال را نسبت به معیارهای غیرفعال آن‌ها مقایسه می‌کند، نشان می‌دهد که کمتر از 10 درصد از همه صندوق‌های فعال قادر به کسب آلفای مثبت در یک بازه زمانی 10 ساله هستند و این درصد پس از اخذ مالیات و کارمزد کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر، آلفا به سختی به دست می آید، به خصوص پس از مالیات و هزینه.

از آنجایی که ریسک بتا را می توان با تنوع و پوشش ریسک های مختلف جدا کرد (که با هزینه های مختلف تراکنش همراه است)، برخی پیشنهاد کرده اند که آلفا واقعاً وجود ندارد، بلکه صرفاً نشان دهنده جبران ریسک های غیر پوششی است که قبلاً انجام نشده است. حال شناسایی شد یا نادیده گرفته شد.

5- سرمایه گذاری آلفا

آلفا معمولاً برای رتبه بندی صندوق های سرمایه گذاری مشترک فعال و همچنین سایر انواع سرمایه گذاری استفاده می شود. اغلب به صورت یک عدد نمایش داده می شود (مانند 3.0+ یا 5.0-)، و این معمولاً به درصدی اشاره دارد که عملکرد پرتفوی یا صندوق را در مقایسه با شاخص معیار مرجع (یعنی 3٪ بهتر یا 5٪ بدتر) اندازه می گیرد.

تحلیل عمیق‌تر آلفا ممکن است شامل «آلفای جنسن» نیز باشد. آلفای جنسن تئوری بازار مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای (CAPM) را در نظر می گیرد و یک جزء تعدیل شده با ریسک را در محاسبه خود شامل می شود. بتا (یا ضریب بتا) در CAPM استفاده می شود که بازده مورد انتظار یک دارایی را بر اساس بتای خاص خود و بازده مورد انتظار بازار محاسبه می کند. آلفا و بتا توسط مدیران سرمایه گذاری برای محاسبه، مقایسه و تجزیه و تحلیل بازده مورد استفاده قرار می گیرند.

کل جهان سرمایه‌گذاری طیف گسترده‌ای از اوراق بهادار، محصولات سرمایه‌گذاری و گزینه‌های مشاوره را برای سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. چرخه های مختلف بازار نیز بر آلفای سرمایه گذاری ها در کلاس های مختلف دارایی تأثیر می گذارد. به همین دلیل است که معیارهای ریسک بازده در ارتباط با آلفا مهم است.

6- نحوه محاسبه و فرمول آلفا

برای محاسبه آلفای صندوق از معادله زیر استفاده کنید:

Alpha = (R – Rf) – Beta * (Rm – Rf)

جایی که:

  • R بازده پورتفولیو است.
  • Rf نرخ بازده بدون ریسک است.
  • Rm بازده بازار یا یک شاخص معیار است.
  • بتا ریسک پرتفوی است.

بیایید آلفای یک صندوق سرمایه گذاری مشترک را محاسبه کنیم. فرض می کنیم که بازده واقعی صندوق 20، نرخ بازده بدون ریسک 5 درصد، بتای آن 1.1 و بازده شاخص معیار 20 درصد است.

آلفای آن خواهد بود:

آلفا = (R – Rf) – بتا * (Rm – Rf)

آلفا = (0.20 – 0.05) – 1.1 (0.20 – 0.08)

آلفا = 0.018 یا 1.8٪

صندوق سرمایه گذاری مشترک 1.8 درصد از شاخص معیار خود بهتر عمل کرد، بنابراین آلفای آن 1.8 است.

7- مثال از آلفا

در دو مثال تاریخی زیر از ETF با درآمد ثابت و ETF سهام نشان داده شده است که:

iShares Convertible Bond ETF (ICVT) یک سرمایه گذاری با درآمد ثابت با ریسک پایین است. این یک شاخص سفارشی به نام اوراق قرضه پرداخت نقدی قابل تبدیل بلومبرگ ایالات متحده > 250 میلیون دلار را دنبال می کند. انحراف استاندارد 3 ساله در 28 فوریه 2022، 18.94٪ بود. بازده سال تا 28 فوریه 2022، -6.67٪ بود. شاخص پرداخت نقدی قابل تبدیل بلومبرگ ایالات متحده > 250 میلیون دلار در مدت مشابه بازدهی 13.17-% داشت. بنابراین، آلفا برای ICVT در مقایسه با شاخص کل بلومبرگ ایالات متحده 6.5٪ و انحراف استاندارد 3 ساله 18.97٪ بود.

با این حال، از آنجایی که شاخص کل اوراق قرضه معیار مناسبی برای ICVT نیست (باید شاخص تبدیل بلومبرگ باشد)، این آلفا ممکن است به اندازه‌ای که در ابتدا تصور می‌شد بزرگ نباشد. و در واقع، ممکن است به اشتباه نسبت داده شود، زیرا اوراق قرضه قابل تبدیل دارای مشخصات بسیار پرخطرتری نسبت به اوراق قرضه وانیلی ساده هستند.

صندوق رشد سود سهام کیفیت ایالات متحده WisdomTree (DGRW) یک سرمایه گذاری سهام با ریسک بازار بالاتر است که به دنبال سرمایه گذاری در سهام رشد سود سهام است. دارایی های آن یک شاخص سفارشی به نام WisdomTree U.S Quality Dividend Growth Index را دنبال می کنند. انحراف استاندارد سالانه سه ساله 10.58 درصد، بالاتر از ICVT بود.

در 28 فوریه 2022، بازده سالانه DGRW 18.1٪ بود که همچنین بالاتر از S&P 500 با 16.4٪ بود، بنابراین در مقایسه با S&P 500 دارای آلفای 1.7٪ بود. اما باز هم، S&P 500 ممکن است معیار صحیحی برای این ETF باشد، زیرا سهام رشدی که سود سهام پرداخت می‌کند، زیرمجموعه‌ای خاص از کل بازار سهام است و حتی ممکن است شامل 500 سهام با ارزش‌ در آمریکا نباشد.

8- مفروضات و ملاحظات آلفا

بااینکه آلفا به عنوان جام مقدس سرمایه گذاری نامیده می شود و به همین دلیل مورد توجه سرمایه گذاران و مشاوران قرار می گیرد، چند نکته مهم وجود دارد که باید هنگام استفاده از آلفا در نظر گرفت.

  1. محاسبه پایه آلفا، بازده کل یک سرمایه گذاری را از یک معیار قابل مقایسه در دسته دارایی آن کم می کند. همانطور که در مثال‌های بالا ذکر شد، این محاسبه آلفا در درجه اول فقط در برابر معیار دسته دارایی قابل مقایسه استفاده می‌شود. بنابراین، عملکرد بهتر یک ETF سهام در مقابل معیار با درآمد ثابت را اندازه گیری نمی کند. این آلفا همچنین هنگام مقایسه عملکرد سرمایه گذاری دارایی های مشابه بهترین استفاده را دارد. بنابراین، آلفای ETF سهام، DGRW، نسبتاً قابل مقایسه با آلفای ETF با درآمد ثابت، ICVT نیست.
  2. برخی از ارجاعات به آلفا ممکن است به تکنیک پیشرفته تری اشاره داشته باشند. آلفای جنسن با استفاده از نرخ بدون ریسک و بتا، تئوری CAPM و اقدامات تنظیم شده با ریسک را در نظر می گیرد.

هنگام استفاده از یک محاسبه آلفای تولید شده، درک محاسبات مربوطه مهم است. آلفا را می توان با استفاده از معیارهای شاخص مختلف در یک کلاس دارایی محاسبه کرد. در برخی موارد، ممکن است یک شاخص موجود از قبل مناسب وجود نداشته باشد، در این صورت مشاوران ممکن است از الگوریتم‌ها و مدل‌های دیگر برای شبیه‌سازی یک شاخص برای اهداف محاسبه آلفای مقایسه‌ای استفاده کنند.

آلفا همچنین می تواند به نرخ غیرعادی بازده اوراق بهادار یا پرتفوی بیش از آنچه که توسط یک مدل تعادلی مانند CAPM پیش بینی می شود اشاره کند. در این مثال، یک مدل CAPM ممکن است با هدف برآورد بازده برای سرمایه گذاران در نقاط مختلف در امتداد یک مرز کارآمد باشد. تجزیه و تحلیل CAPM ممکن است تخمین بزند که یک سبد باید 10٪ بر اساس مشخصات ریسک پرتفوی درآمد داشته باشد. اگر پورتفولیو واقعاً 15 درصد درآمد داشته باشد، آلفای پورتفولیو 5.0 یا +5 درصد بیش از آنچه در مدل CAPM پیش‌بینی شده بود، خواهد بود.

9- سوالات متداول

آلفا و بتا در امور مالی چیست؟

آلفا بازده اضافی بالاتر از یک معیار برای یک سرمایه گذاری را اندازه گیری می کند در حالی که بتا اندازه گیری نوسان است که به عنوان ریسک نیز شناخته می شود. سرمایه گذاران فعال به دنبال دستیابی به بازده آلفا با به کارگیری استراتژی های منحصر به فرد هستند.

آلفای خوب در امور مالی چیست؟

در امور مالی، به ویژه در تجارت و سرمایه گذاری، آنچه که آلفای خوب در نظر گرفته می شود بسته به هدف سرمایه گذار و تحمل ریسک متفاوت خواهد بود. به طور کلی، آلفای خوب آلفای است که در صورت تنظیم ریسک، بزرگتر از صفر باشد.

آلفای منفی در سهام به چه معناست؟

آلفای منفی در سهام به این معنی است که یک سهم در صورت تعدیل ریسک، عملکرد کمتری از معیار خود دارد. اگر سرمایه‌گذار قصد دارد با یک معیار خاص مطابقت یا عملکرد بهتری داشته باشد و سبد سرمایه‌گذاری‌اش زیر آن نرخ عمل کند، آلفای آنها منفی است.

جمع بندی
هدف یک سرمایه گذار دستیابی به بالاترین بازده ممکن است. آلفا معیاری از عملکرد در رابطه با بازده سرمایه‌گذاری است که در مقایسه با یک معیار زمانی که برای ریسک تنظیم می‌شود، بهتر است. سرمایه گذاران فعال به دنبال دستیابی به بازدهی بالاتر از معیار هستند و می توانند استراتژی های مختلفی را برای این کار به کار گیرند. بسیاری از صندوق‌ها، مانند صندوق‌های تامینی، هدف دستیابی به آلفا را دارند و برای انجام این کار هزینه‌های مدیریتی بالایی دریافت می‌کنند.

اشتراک گذاری این محتوا، پلتفرم خود را انتخاب کنید!
مطالب مرتبط دیگر :

  • رگرسیون لجستیک (logistic regression) چیست؟
رگرسیون لجستیک (logistic regression) چیست؟

اکتبر 4, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله:رگرسیون لجستیک احتمال وقوع یک رویداد، مانند رای دادن یا رای ندادن، را بر اساس یک مجموعه داده از متغیرهای مستقل تخمین می‌زند. این نوع مدل آماری (که به آن مدل لاجیت نیز گفته [...]

  • الگوریتم خفاش (Bat Algorithm) چیست؟
الگوریتم خفاش (Bat Algorithm) چیست؟

اکتبر 3, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: الگوریتم خفاش (Bat Algorithm) یک الگوریتم فراابتکاری مبتنی بر جمعیت است که برای حل مسائل بهینه سازی پیوسته استفاده می شود. این الگوریتم برای بهینه سازی راه حل ها در رایانش ابری، [...]

  • الگوریتم کرم شب تاب چیست؟
الگوریتم کرم شب تاب چیست؟

اکتبر 3, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: الگوریتم کرم شب تاب چیست؟ الگوریتم های الهام گرفته از زیست، که به عنوان الگوریتم های الهام گرفته از طبیعت یا الگوریتم های تکاملی نیز شناخته می شوند، تکنیک های محاسباتی هستند [...]

  • آزمون فریدمن: تعریف، فرضیات، زمان استفاده و مثال
آزمون فریدمن: تعریف، فرضیات، زمان استفاده و مثال

سپتامبر 30, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: آزمون فریدمن ابزاری آماری برای مقایسه نمونه‌ها یا اندازه‌گیری‌های مکرر است زمانی که مفروضات پارامتریک برآورده نمی‌شوند. در واقع آزمون فریدمن توسعه‌ای از آزمون Wilcoxon signed-rank test و آنالوگ ناپارامتری از اندازه‌گیری [...]

  • برنامه نویسی فرانت اند: راهنمای جامع توسعه فرانت اند
برنامه نویسی فرانت اند: راهنمای جامع توسعه فرانت اند

سپتامبر 27, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: اگر بخواهیم فرانت اند (Front-end) یا با اسم های دیگر سمت مشتری یا سمت کاربر را توضیح دهیم بهتر است بدانید که توسعه دهنده فرانت اند (Front-End Developer) به کمک زبان های برنامه [...]

  • برنامه نویسی تحت وب چیست؟ انواع، کاربرد و عملکرد
برنامه نویسی تحت وب چیست؟ انواع، کاربرد و عملکرد

سپتامبر 24, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: امروزه تصور جهانی بدون اینترنت و وب سایت‌ها تقریباً غیرممکن است. در سال‌های اخیر، تقاضا برای برنامه نویسان وب حرفه‌ای به طور چشمگیری افزایش یافته است، بنابراین می توانید انواع کارشناسان این [...]