بهترین زبان های برنامه نویسی برای طراحی سایت

بهترین زبان های برنامه نویسی برای طراحی سایت
توسط منتشر شده در : نوامبر 12, 2022دسته بندی: مقالات برنامه نویسیLast Updated: می 10, 2023بدون دیدگاه on بهترین زبان های برنامه نویسی برای طراحی سایتنمایش: 1943

چکیده مقاله :
زبان های توسعه وب ستون فقرات ارتباطات دیجیتال را تشکیل می دهند. با این همه گزینه، برنامه نویسان مشتاق باید کدام زبان ها را یاد بگیرند؟ در این مقاله شما را با تعدادی از معروف ترین و پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی بری طراحی و توسعه وب چه درسمت بک اند و چه فرانت اند آشنا خواهیم کرد. درنتیجه شما با مطالعه این مطلب بهترین زبان های برنامه نویسی برای طراحی سایت را خواهید شناخت.

1- بهترین زبان های برنامه نویسی برای توسعه وب

همانطور که بسیاری از زبان های انسانی وجود دارد، برنامه نویسان کامپیوتر نیز از زبان های مختلف توسعه وب برای برقراری ارتباط با ماشین ها استفاده می کنند. توسعه دهندگان مشتاق وب می توانند هنگام انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی برای ایجاد وب سایت ها و برنامه ها، از بین گزینه های زیادی زبان مد نظر را انتخاب کنند.
در دهه 1960، کمتر از 10 زبان برنامه نویسی کامپیوتر وجود داشت. امروزه هزاران مورد از این زبان ها وجود دارد. از لحاظ تاریخی، محبوب‌ترین زبان‌ها پایتون، سی و جاوا بوده‌اند، اما زبان‌های SQL، سوئیفت و دیگر زبان‌های معاصر به سرعت در حال رشد هستند. این راهنما چندین زبان برنامه نویسی محبوب را بررسی می کند و به خوانندگان کمک می کند تا انتخاب های مناسب را داشته باشند.

پیشنهاد می کنیم قبل از شروع مطالعه سه مقاله زیر را نیز مطالعه نمایید.

2- زبان های برنامه نویسی در مقابل زبان های کد نویسی

حرفه ای ها از زبان های برنامه نویسی کامپیوتر برای دادن دستورالعمل هایی به کامپیوترها استفاده می کنند که می توانند بفهمند. زبان برنامه نویسی یک کد برنامه نویسی قابل خواندن توسط انسان است. انواع مختلفی از زبان های برنامه نویسی وجود دارد که محبوب ترین آنها HTML، CSS و جاوا اسکریپت است.
کدنویسی زیر مجموعه ای از برنامه نویسی است. کدگذارها دستورالعمل هایی را برای ماشین ها به زبان های برنامه نویسی می نویسند. با این حال، دو اصطلاح – زبان های برنامه نویسی و زبان های کد نویسی – از نظر عملکردی قابل تعویض هستند یعنی به جای هم استفاده می شوند.

زبان های برنامه نویسی به صورت زبان های دامنه خاص (DSL) و زبان های همه منظوره ظاهر می شوند. DSL ها در محیط های برنامه نویسی معین کار می کنند، در حالی که زبان های برنامه نویسی همه منظوره را می توان بدون دانش ساختار یا پلت فرم سیستم، کامپایل یا تفسیر کرد.
برای مثال، با اینکه ++C روی پایتون یا PHP اجرا نمی‌شود، اما این زبان‌ها روی جاوا (و اکثر سیستم‌های دیگر) کار می‌کنند، زیرا همگی زبان‌های برنامه‌نویسی همه منظوره هستند.

3- نحوه استفاده از زبان های برنامه نویسی در توسعه وب

توسعه دهندگان از زبان های توسعه وب برای کمک به ایجاد صفحات وب پویا استفاده می کنند. رایج ترین زبان ها عبارتند از جاوا اسکریپت، پایتون و سی شارپ. توسعه‌دهندگان زبان مورد استفاده را بر اساس اینکه آیا توسعه front-end یا back-end انجام می‌دهند، انتخاب می‌کنند. در ایجاد هوش مصنوعی، مهندسان یادگیری ماشین نیز از زبان های برنامه نویسی برای توسعه برنامه های کاربردی استفاده می کنند. در ادامه به بررسی برخی از پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی می پردازیم.

JavaScript

جاوا اسکریپت یک زبان توسعه وب رایج به دلیل سادگی آن است که برای ایجاد صفحات وب به صورت پویا استفاده می شود. همچنین یکی از قدیمی ترین زبان های برنامه نویسی جهان است. در سال 1995، برندن ایچز، کارمند نت اسکیپ ارتباطات، جاوا اسکریپت را توسعه داد. او این زبان را برای تکمیل جاوا، زبان برنامه نویسی Netscape Navigator Sun طراحی کرد. این دو زبان از سینتکس مشابهی استفاده می کنند.

در ابتدا نت اسکیپ زبان جدید خود را موکا نامید اما به سرعت آن را به جاوا اسکریپت تغییر داد. در سال 1996، مایکروسافت تصمیم گرفت با استفاده از جاوا اسکریپت در اینترنت اکسپلورر 3 جدید خود با نت اسکیپ رقابت کند.

بااینکه استفاده از جاوا اسکریپت مزایا و معایب بسیاری دارد، امروزه به یکی از محبوب‌ترین زبان‌ها تبدیل شده است زیرا به ساده‌سازی فرآیند توسعه کمک می‌کند. برنامه نویسان می توانند گزینه های مختلفی برای فریمورک ها (مانند jQuery) پیدا کنند که نحوه ایجاد انیمیشن ها و گرافیک ها و نحوه اتصال مدل های داده را بهبود می بخشد.

Python

یک زبان برنامه نویسی همه کاره و سطح بالا، Python اغلب به عنوان یک جایگزین مبتدی تر برای جاوا یا ++C دیده می شود. پایتون که توسط Guido van Rossum توسعه یافت و در سال 1991 منتشر شد، به دلیل حداقل سینتکس، خوانایی، تمرکز بر پردازش زبان طبیعی و توانایی مدیریت برنامه‌نویسی شی گرا و کاربردی، به سرعت در صنایع مورد توجه قرار گرفت. پایتون برای تجزیه و تحلیل و دستکاری داده ها، یادگیری ماشینی، طراحی برنامه های دسکتاپ، توسعه وب سمت سرور (جایی که تقریباً مترادف با Django است) و هوش مصنوعی مناسب است.

SQL

SQL مخفف Structured Query Language است. این زبان ابتدا در دهه 1970 اختراع شد و زبان اصلی مورد استفاده در پایگاه داده های رابطه ای است. SQL می تواند هر داده ای را که در جداول در یک پایگاه داده ذخیره شده است، بر اساس معیارهای مشخصی که توسط کاربر تعیین شده است، بازیابی کند. سپس برنامه نویس هنگامی که SQL بازیابی درخواست را انجام می دهد باید با نوشتن پرس و جوهایی که مشخص می کنند از پایگاه داده چه می خواهند آشنا باشد .

Swift

سوئیفت که توسط اپل ایجاد شده است، یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا کد را کارآمد و ساده بنویسند. اپل برای اولین بار سوئیفت را در سال 2014 منتشر کرد، اما این شرکت اعلام کرد که قصد دارد آن را در سال 2017 متن باز کند.
ایمن، سریع و پر تقاضا، Swift در نظرسنجی سال 2021 توسط Stack Overflow در 20 زبان محبوب برتر قرار گرفت. تسلط به این زبان محبوب در بین برنامه نویسان ارزش فزاینده ای پیدا کرده است.
از مزایای سوئیفت می توان به استفاده از خطوط کد کمتر نسبت به سایر زبان ها و تسلط بر مفاهیم جدید اشاره کرد. Swift همچنین دارای یک زمین بازی تعاملی است که در آن می توانید کد را آزمایش کنید، که بسیاری از زبان های دیگر ندارند.

#C

#C که توسط مایکروسافت در سال 2002 ایجاد شد، یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که ریشه در مبانی بصری دارد. از سال 2022، این زبان یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در جهان است. سی شارپ همچنین با استفاده از فریم ورک هایی مانند Xamarin به توسعه سریع اپلیکیشن کمک می کند. علاوه بر این، NET Framework. و NET Core. می توانند قابلیت حمل (پورتابل) برنامه را فعال کنند که ممکن است در فریمورک های جاوا اسکریپت مانند NodeJS یا AngularJS وجود نداشته باشد.

Rust

Rust که در سال 2018 راه اندازی شد، یک زبان مدرن است که ایمنی حافظه را بدون به خطر انداختن عملکرد ارائه می دهد. Rust برای دستگاه هایی در هر اندازه کار می کند و بر قابلیت اطمینان تأکید دارد. با این حال، برنامه نویسان نسبتا کمی از آن استفاده می کنند، بنابراین یافتن مستندات آنلاین یا ارتباط با کسی که می داند چگونه به زبان برنامه نویسی کند، دشوار است.

Perl
از زمان انتشار بیش از 30 سال پیش، هزاران توسعه‌دهنده خانواده زبان‌های برنامه‌نویسی Perl را به دلیل سادگی و انعطاف‌پذیری آن پذیرفته‌اند. از آنجایی که Perl یک سینتکس مشترک با اکثر زبان های برنامه نویسی دیگر دارد، یادگیری و استفاده از آن آسان است.
این زبان شی گرا، کاربردی و رویه ای دارای 25000 ماژول منبع باز است. با بسیاری از پایگاه داده های شخص ثالث و رابط های با کتابخانه های خارجی ++C/C یکپارچه می شود. به طور کلی، Perl به کندی اجرا می شود، اما در دستکاری متن کارآمد است.

Go

اولین بار در سال 2007 منتشر شد، Go فرزند تیم توسعه گوگل است. در ابتدا، این پروژه ای بود که گوگل برای بهبود بخش خدمات سفارش داده بود. اما در سال 2009 به یک زبان تمام عیار تبدیل شد و به عموم معرفی شد.
در روزهای اولیه، کاربران اصلی Go شامل مهندسان نرم افزار و برنامه نویسانی بودند که به دنبال یک زبان برنامه نویسی با کارایی بالا بودند. از آن زمان، پایگاه کاربران خود را افزایش داده است و اکنون در صنایع مختلف از جمله مهندسی محصول، طراحی سیستم، سیستم های کنترل رباتیک و همچنین توسعه وب ظاهر می شود.
این یکی از دو زبانی است که گوگل ایجاد کرده است، همراه با Dart، که در درجه اول در سرورها استفاده می شود اما در مرورگرهایی مانند جاوا اسکریپت و جاوا استفاده نمی شود.

R

یک زبان برنامه نویسی که دارای یک چارچوب وب به خوبی توسعه یافته است، R است. که توسط دانشگاهیان راس ایهاکا و رابرت جنتلمن در نیوزیلند توسعه یافته است، R گرافیک های آماری و کامپیوتری را انجام می دهد. این زبان مستقیماً از یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی پدید آمد و اکنون برای کارهای محاسباتی فشرده با C و ++C ادغام می‌شود.

R یک زبان داده منبع باز با مزایای بسیاری است. به عنوان مثال، این زبان دارای بیش از 10000 بسته، از جمله dplyr و reader است که هر دو به دلیل توانایی خود در ساختار داده ها شناخته شده اند. R همچنین مستقل از پلتفرم است و برای برنامه های یادگیری ماشین ایده آل است. با این حال، یادگیری این زبان آسان نیست، و کندتر از برخی از زبان های جدیدتر کار می کند.

HTML

HTML یک زبان نشانه گذاری است که اساس ساخت وب سایت است. به مرورگرها می گوید که چگونه صفحات وب را رندر کنند. اگرچه HTML به معنای سنتی برنامه نویسی نیست، اما اغلب به کدنویسی گسترده نیاز دارد و یادگیری آن ممکن است چالش برانگیز باشد.

Ruby on Rails

دیوید هاین مایر هانسون Ruby on Rails را در سال 2004 ایجاد کرد و زبانی بسیار محبوب، پیچیده و شی گرا محسوب می شود. همچنین دارای ویژگی هایی مانند همزمانی و فرابرنامه است. این چارچوب منبع باز به افراد اجازه می دهد تا با کمترین تلاش برنامه های وب قدرتمند بسازند. بسیاری از صنایع از روبی استفاده می کنند، از جمله تجارت الکترونیک، آموزش، دولت و رسانه های اجتماعی.

PHP

اولین انتشار PHP در سال 1995 رخ داد و این زبان اخیراً به دلیل سادگی و مقیاس پذیری آن محبوبیت زیادی پیدا کرده است. PHP بیشتر برای توسعه وب (هم فرانت اند و هم بک اند) استفاده می شود، اما همچنین به تبلیغات آنلاین، توسعه بازی، سیستم های مدیریت پایگاه داده و خدمات میزبانی کمک می کند.

4- نحوه انتخاب زبان برنامه نویسی برای طراحی و توسعه وب

زبان برنامه نویسی مناسب به اهداف و علایق شغلی شما بستگی دارد، اما موارد زیر همه گزینه های خوبی هستند: C#، JavaScript، Python، Ruby on Rails و PHP. حتی ممکن است یادگیری دو زبان را در نظر بگیرید – یکی برای توسعه front-end و دیگری برای کارهای back-end.
پایتون و روبی برای توسعه بک‌اند به خوبی کار می‌کنند، در حالی که جاوا اسکریپت برای قسمت فرانت اند مناسب است. یادگیری هر سه زبان نسبتاً آسان است.
بااین که علاقه‌مندان می‌توانند از کتاب‌ها و دوره‌های آنلاین استفاده کنند، متخصصان مشتاق ممکن است به رویکردی ساختارمندتر و منظم‌تر برای یادگیری زبان نیاز داشته باشند. مقالات آموزشی و دوره های آموزشی لنسرسرا را فراموش نکنید.

اشتراک گذاری این محتوا، پلتفرم خود را انتخاب کنید!
مطالب مرتبط دیگر :

  • رگرسیون لجستیک (logistic regression) چیست؟
رگرسیون لجستیک (logistic regression) چیست؟

اکتبر 4, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله:رگرسیون لجستیک احتمال وقوع یک رویداد، مانند رای دادن یا رای ندادن، را بر اساس یک مجموعه داده از متغیرهای مستقل تخمین می‌زند. این نوع مدل آماری (که به آن مدل لاجیت نیز گفته [...]

  • الگوریتم خفاش (Bat Algorithm) چیست؟
الگوریتم خفاش (Bat Algorithm) چیست؟

اکتبر 3, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: الگوریتم خفاش (Bat Algorithm) یک الگوریتم فراابتکاری مبتنی بر جمعیت است که برای حل مسائل بهینه سازی پیوسته استفاده می شود. این الگوریتم برای بهینه سازی راه حل ها در رایانش ابری، [...]

  • الگوریتم کرم شب تاب چیست؟
الگوریتم کرم شب تاب چیست؟

اکتبر 3, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: الگوریتم کرم شب تاب چیست؟ الگوریتم های الهام گرفته از زیست، که به عنوان الگوریتم های الهام گرفته از طبیعت یا الگوریتم های تکاملی نیز شناخته می شوند، تکنیک های محاسباتی هستند [...]

  • آزمون فریدمن: تعریف، فرضیات، زمان استفاده و مثال
آزمون فریدمن: تعریف، فرضیات، زمان استفاده و مثال

سپتامبر 30, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: آزمون فریدمن ابزاری آماری برای مقایسه نمونه‌ها یا اندازه‌گیری‌های مکرر است زمانی که مفروضات پارامتریک برآورده نمی‌شوند. در واقع آزمون فریدمن توسعه‌ای از آزمون Wilcoxon signed-rank test و آنالوگ ناپارامتری از اندازه‌گیری [...]

  • برنامه نویسی فرانت اند: راهنمای جامع توسعه فرانت اند
برنامه نویسی فرانت اند: راهنمای جامع توسعه فرانت اند

سپتامبر 27, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: اگر بخواهیم فرانت اند (Front-end) یا با اسم های دیگر سمت مشتری یا سمت کاربر را توضیح دهیم بهتر است بدانید که توسعه دهنده فرانت اند (Front-End Developer) به کمک زبان های برنامه [...]

  • برنامه نویسی تحت وب چیست؟ انواع، کاربرد و عملکرد
برنامه نویسی تحت وب چیست؟ انواع، کاربرد و عملکرد

سپتامبر 24, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: امروزه تصور جهانی بدون اینترنت و وب سایت‌ها تقریباً غیرممکن است. در سال‌های اخیر، تقاضا برای برنامه نویسان وب حرفه‌ای به طور چشمگیری افزایش یافته است، بنابراین می توانید انواع کارشناسان این [...]