آنالیز ریسک: تعریف، انواع، محدودیت ها و مثال ها

آنالیز ریسک: تعریف، انواع، محدودیت ها و مثال ها
توسط منتشر شده در : سپتامبر 10, 2023دسته بندی: مقالات تحلیل آماریLast Updated: سپتامبر 10, 2023بدون دیدگاه on آنالیز ریسک: تعریف، انواع، محدودیت ها و مثال هانمایش: 1199

چکیده مقاله :
آنالیز ریسک فرآیند شناسایی و تجزیه و تحلیل مسائل بالقوه ای است که می تواند بر طرح ها یا پروژه های تجاری کلیدی تأثیر منفی بگذارد. این فرآیند برای کمک به سازمان‌ها برای جلوگیری یا کاهش آن خطرات انجام می‌شود. انجام تجزیه و تحلیل ریسک شامل در نظر گرفتن احتمال رویدادهای نامطلوب ناشی از فرآیندهای طبیعی، مانند طوفان های شدید، زلزله یا سیل، یا رویدادهای نامطلوب ناشی از فعالیت های مخرب یا سهوی انسانی است. بخش مهمی از تجزیه و تحلیل ریسک، شناسایی احتمال آسیب ناشی از این رویدادها و همچنین احتمال وقوع آنها است. در این مطلب به بررسی کامل آن همراه با معرفی انواع و مزایا و معایب تحلیل ریسک به همراه مثال می پردازیم.

1- آنالیز ریسک چیست؟

اصطلاح آنالیز ریسک به فرآیند ارزیابی اشاره دارد که پتانسیل هر گونه رویداد نامطلوب را که ممکن است بر سازمان ها و محیط زیست تأثیر منفی بگذارد، شناسایی می کند. تجزیه و تحلیل ریسک معمولاً توسط شرکت ها (بانک ها، گروه های ساختمانی، مراقبت های بهداشتی و غیره)، دولت ها و سازمان های غیرانتفاعی انجام می شود. انجام تحلیل ریسک می تواند به سازمان ها کمک کند تا تعیین کنند که آیا باید یک پروژه را انجام دهند یا یک برنامه مالی را تأیید کنند و چه اقداماتی ممکن است برای محافظت از منافع خود انجام دهند. این نوع تجزیه و تحلیل تعادل بین ریسک و کاهش ریسک را تسهیل می کند. تحلیلگران ریسک اغلب با متخصصان پیش بینی کار می کنند تا اثرات منفی پیش بینی نشده آینده را به حداقل برسانند.

مفاهیم کلیدی

  • آنالیز ریسک به دنبال شناسایی، اندازه گیری و کاهش خطرات مختلف یا خطرات پیش روی یک تجارت، سرمایه گذاری یا پروژه است.
    تحلیل کمی ریسک از مدل‌ها و شبیه‌سازی‌های ریاضی برای تخصیص مقادیر عددی به ریسک استفاده می‌کند.
  • تجزیه و تحلیل ریسک کیفی بر قضاوت ذهنی فرد برای ایجاد یک مدل نظری از ریسک برای یک سناریوی معین تکیه دارد.
  • تحلیل ریسک می تواند شامل منافع ریسک، ارزیابی نیازها یا تجزیه و تحلیل علت اصلی باشد.
  • آنالیز ریسک مستلزم شناسایی ریسک، تعریف عدم قطعیت، تکمیل مدل های تجزیه و تحلیل و اجرای راه حل ها است.

2- تعریف آنالیز ریسک

آنالیز ریسک شرکت‌ها، دولت‌ها و سرمایه‌گذاران را قادر می‌سازد تا احتمال تأثیر منفی یک رویداد نامطلوب بر کسب‌وکار، اقتصاد، پروژه یا سرمایه‌گذاری را ارزیابی کنند. ارزیابی ریسک برای تعیین میزان ارزش یک پروژه یا سرمایه گذاری خاص و بهترین فرآیند(های) برای کاهش این ریسک ها ضروری است. تجزیه و تحلیل ریسک رویکردهای مختلفی را ارائه می دهد که می تواند برای ارزیابی ریسک و پاداش یک فرصت سرمایه گذاری بالقوه مورد استفاده قرار گیرد.

یک تحلیلگر ریسک با شناسایی مواردی که ممکن است اشتباه پیش برود شروع می کند. این منفی ها باید با یک متریک احتمال که احتمال وقوع رویداد را اندازه گیری می کند، سنجیده شود.

در نهایت، تحلیل ریسک تلاش می‌کند تا میزان تأثیری را که در صورت وقوع رویداد ایجاد می‌شود، تخمین بزند. بسیاری از ریسک‌هایی که شناسایی می‌شوند، مانند ریسک بازار، ریسک اعتباری، ریسک ارز و غیره را می‌توان از طریق پوشش ریسک یا با خرید بیمه کاهش داد.

تقریباً همه انواع مشاغل بزرگ به حداقل نوع تجزیه و تحلیل ریسک نیاز دارند. به عنوان مثال، بانک های تجاری باید به درستی از قرار گرفتن در معرض ارز خارجی وام های خارج از کشور محافظت کنند، در حالی که فروشگاه های بزرگ باید احتمال کاهش درآمد را به دلیل رکود جهانی لحاظ کنند. مهم است بدانید که آنالیز ریسک به متخصصان اجازه می دهد تا خطرات را شناسایی و کاهش دهند، اما به طور کامل از آنها اجتناب نکنند.

جهت آشنایی بیشتر می توانید مقاله زیر را با عنوان تحلیل آماری چیست مطالعه نمایید.

3- انواع آنالیز ریسک

ریسک-منافع

بسیاری از مردم از تجزیه و تحلیل هزینه و فایده آگاه هستند. در این نوع تجزیه و تحلیل، یک تحلیلگر مزایای دریافتی یک شرکت را با هزینه های مالی و غیر مالی مرتبط با منافع مقایسه می کند. مزایای بالقوه ممکن است باعث شود که انواع جدیدی از هزینه های بالقوه رخ دهد. به روشی مشابه، تجزیه و تحلیل ریسک – فایده، مزایای بالقوه را با خطرات بالقوه مرتبط مقایسه می‌کند. مزایا ممکن است بر اساس احتمال موفقیت یا تأثیر پیش‌بینی‌شده مزایا رتبه‌بندی و ارزیابی شوند.

نیازسنجی

آنالیز ریسک نیازها، تحلیلی از وضعیت فعلی یک شرکت است. اغلب، یک شرکت برای درک بهتر نیاز یا شکافی که قبلاً شناخته شده است، مورد نیازسنجی قرار می گیرد. از طرف دیگر، اگر مدیریت از شکاف ها یا کمبودها آگاه نباشد، ممکن است نیازسنجی انجام شود. این تجزیه و تحلیل به شرکت اجازه می دهد بداند که در کجا باید منابع بیشتری را خرج کند.

تحلیل تاثیر کسب و کار

در بسیاری از موارد، یک کسب‌وکار ممکن است خطر بالقوه‌ای را ببیند و بخواهد بداند که این وضعیت چگونه می‌تواند بر کسب‌وکار تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، احتمال اعتصاب کارگران بتنی را برای یک سازنده املاک در نظر بگیرید. توسعه‌دهنده املاک و مستغلات ممکن است یک تجزیه و تحلیل تأثیر کسب‌وکار انجام دهد تا بفهمد چگونه هر روز تاخیر اضافی ممکن است بر عملیات آنها تأثیر بگذارد.

بررسی دلیل ریشه ای

در مقابل تحلیل نیاز، تحلیل علت ریشه ای انجام می شود زیرا اتفاقی در حال رخ دادن است که نباید باشد. این نوع آنالیز ریسک در تلاش است تا فرآیندهایی را که باعث ایجاد مشکلات می شوند شناسایی و حذف کند. در حالی که انواع دیگر تجزیه و تحلیل ریسک اغلب آنچه را که باید انجام شود یا آنچه را که می‌توان انجام داد، پیش‌بینی می‌کند، هدف تحلیل علت ریشه‌ای شناسایی تأثیر چیزهایی است که قبلاً اتفاق افتاده یا ادامه می‌یابد.

4- نحوه انجام آنالیز ریسک

اگرچه انواع مختلفی از تجزیه و تحلیل ریسک وجود دارد، اما بسیاری از آنها مراحل و اهداف همپوشانی دارند. هر شرکت همچنین ممکن است انتخاب کند که مراحل زیر را اضافه یا تغییر دهد، اما این شش مرحله متداول ترین فرآیند انجام تجزیه و تحلیل ریسک را نشان می دهد.

مرحله شماره 1: شناسایی خطرات

اولین گام در بسیاری از انواع تحلیل ریسک، تهیه فهرستی از خطرات احتمالی است که ممکن است با آن مواجه شوید. اینها ممکن است تهدیدهای داخلی باشند که از درون یک شرکت نشأت می‌گیرند، اگرچه بیشتر ریسک‌ها خارجی هستند که از سوی نیروهای خارجی رخ می‌دهند. مهم است که بسیاری از اعضای مختلف یک شرکت را برای این جلسه طوفان فکری ترکیب کنید زیرا بخش های مختلف ممکن است دیدگاه ها و ورودی های متفاوتی داشته باشند.

ممکن است یک شرکت قبلاً از طریق تجزیه و تحلیل SWOT به خطرات عمده شرکت پرداخته باشد. اگرچه تجزیه و تحلیل SWOT ممکن است نقطه شروعی برای بحث بیشتر باشد، تحلیل ریسک اغلب به یک سوال خاص می پردازد در حالی که تحلیل SWOT اغلب گسترده تر است. برخی از خطرات ممکن است در هر دو فهرست شوند، اما تجزیه و تحلیل ریسک باید زمانی که سعی در رسیدگی به یک مشکل خاص دارد، دقیق تر باشد.

مرحله 2: عدم قطعیت را شناسایی کنید

نگرانی اصلی آنالیز ریسک، شناسایی مناطق مشکل ساز برای یک شرکت است. اغلب، خطرناک ترین جنبه ها ممکن است مناطقی باشند که تعریف نشده باشند. بنابراین، یک جنبه حیاتی از تجزیه و تحلیل ریسک، درک چگونگی عدم قطعیت هر ریسک بالقوه و تعیین کمیت دامنه ریسکی است که عدم اطمینان ممکن است داشته باشد.

نمونه ای از فراخوان محصولات معیوب پس از ارسال را در نظر بگیرید. یک شرکت ممکن است نداند که چند واحد معیوب بوده است، بنابراین ممکن است سناریوهای مختلفی را پیش‌بینی کند که در آن فراخوان جزئی یا کامل محصول انجام می‌شود. این شرکت همچنین ممکن است سناریوهای مختلفی را در مورد چگونگی حل این مشکل با مشتریان اجرا کند (به عنوان مثال راه حل تعامل کم، متوسط یا زیاد).

مرحله 3: برآورد تأثیر

اغلب، هدف آنالیز ریسک این است که درک بهتری از تاثیر ریسک مالی بر شرکت داشته باشد. این معمولاً به عنوان ارزش ریسک محاسبه می شود، که احتمال وقوع یک رویداد ضرب در هزینه آن رویداد است.

به عنوان مثال، در مثال بالا، شرکت ممکن است ارزیابی کند که احتمال 1% نقص محصول وجود دارد. اگر این رویداد اتفاق بیفتد، 100 میلیون دلار برای شرکت هزینه خواهد داشت. در این مثال، ارزش ریسک محصول معیوب 1 میلیون دلار تعیین می شود.

نکته مهمی که در اینجا باید به خاطر بسپارید، توانایی مدیریت برای اولویت بندی اجتناب از نتایج بالقوه ویرانگر است. به عنوان مثال، اگر شرکت فوق تنها 40 میلیون دلار در سال فروش داشته باشد، یک محصول معیوب که می تواند تصویر برند و اعتماد مشتری را از بین ببرد، ممکن است شرکت را از کار بیاندازد. حتی اگر این مثال به ارزش ریسک تنها 1 میلیون دلار منجر شد، شرکت ممکن است به دلیل ماهیت ریسک بالاتر، رسیدگی به این موضوع را در اولویت قرار دهد.

مرحله چهارم: ساخت مدل(های) تجزیه و تحلیل

ورودی های بالا اغلب به یک مدل تحلیل وارد می شوند. مدل تجزیه و تحلیل تمام داده‌ها و اطلاعات موجود را می‌گیرد و مدل تلاش می‌کند تا نتایج، احتمالات و پیش‌بینی‌های مالی متفاوتی از آنچه ممکن است رخ دهد ارائه دهد. در موقعیت‌های پیشرفته‌تر، تجزیه و تحلیل سناریو یا شبیه‌سازی می‌تواند یک مقدار نتیجه متوسط را تعیین کند که می‌تواند برای تعیین کمیت نمونه متوسط یک رویداد استفاده شود.

مرحله پنجم: نتایج را تجزیه و تحلیل کنید

با اجرای مدل و داده های موجود برای بررسی، زمان تجزیه و تحلیل نتایج فرا رسیده است. مدیریت اغلب اطلاعات را می گیرد و با مقایسه احتمال ریسک، تأثیر مالی پیش بینی شده و شبیه سازی مدل، بهترین مسیر اقدام را تعیین می کند. مدیریت همچنین ممکن است درخواست کند تا سناریوهای مختلفی را برای ریسک های مختلف بر اساس متغیرها یا ورودی های مختلف ببیند.

مرحله ششم: راه حل ها را پیاده سازی کنید

بعد از اینکه مدیریت اطلاعات را هضم کرد، نوبت به اجرای برنامه می رسد. گاهی اوقات، برنامه این است که هیچ کاری انجام ندهیم. در استراتژی‌های پذیرش ریسک، یک شرکت تصمیم گرفته است که مسیر خود را تغییر ندهد، زیرا از نظر مالی منطقی‌تر این است که به سادگی با خطر وقوع چیزی کنار بیاید و بعد از وقوع آن با آن مقابله کند. در موارد دیگر، مدیریت ممکن است بخواهد خطر را کاهش یا حذف کند.

اجرای راه حل ها لزوما به معنای اجتناب از ریسک نیست. یک شرکت می تواند تصمیم بگیرد که به سادگی با خطرات فعلی که با آن مواجه است زندگی کند. راه حل های بالقوه دیگر ممکن است شامل خرید بیمه، واگذاری محصول، محدود کردن تجارت در مناطق جغرافیایی خاص یا به اشتراک گذاشتن ریسک عملیاتی با یک شرکت شریک باشد.

5- تفاوت آنالیز ریسک کیفی و کمی

آنالیز کمی ریسک

تحت تحلیل کمی ریسک، یک مدل ریسک با استفاده از شبیه‌سازی یا آمار قطعی برای تخصیص مقادیر عددی به ریسک ساخته می‌شود. ورودی هایی که عمدتاً مفروضات و متغیرهای تصادفی هستند به مدل ریسک وارد می شوند.

برای هر محدوده معینی از ورودی، مدل طیفی از خروجی یا نتیجه تولید می کند. خروجی مدل با استفاده از نمودارها، تجزیه و تحلیل سناریو و/یا تحلیل حساسیت توسط مدیران ریسک برای تصمیم‌گیری برای کاهش و مقابله با ریسک‌ها تجزیه و تحلیل می‌شود.

شبیه سازی مونت کارلو را می توان برای ایجاد طیف وسیعی از نتایج احتمالی تصمیم گرفته شده یا اقدام انجام شده استفاده کرد. شبیه سازی یک تکنیک کمی است که نتایج را برای متغیرهای ورودی تصادفی به طور مکرر محاسبه می کند و هر بار از مجموعه متفاوتی از مقادیر ورودی استفاده می کند. نتیجه حاصل از هر ورودی ثبت می شود و نتیجه نهایی مدل، توزیع احتمال همه نتایج ممکن است.

نتایج را می توان در یک نمودار توزیع خلاصه کرد که برخی از معیارهای گرایش مرکزی مانند میانگین و میانه را نشان می دهد و متغیر بودن داده ها را از طریق انحراف استاندارد و واریانس ارزیابی می کند. نتایج را می توان با استفاده از ابزارهای مدیریت ریسک مانند تجزیه و تحلیل سناریو و جداول حساسیت ارزیابی کرد. تجزیه و تحلیل سناریو بهترین، متوسط و بدترین نتیجه هر رویداد را نشان می دهد. تفکیک نتایج مختلف از بهترین به بدترین، بینش معقولی را برای یک مدیر ریسک فراهم می کند.

به عنوان مثال، یک شرکت آمریکایی که در مقیاس جهانی فعالیت می کند ممکن است بخواهد بداند در صورت تقویت نرخ ارز کشورهای منتخب، سود نهایی آن چگونه خواهد بود. یک جدول حساسیت نشان می دهد که چگونه با تغییر یک یا چند متغیر تصادفی یا فرضیات، نتایج تغییر می کنند.

در جاهای دیگر، یک مدیر پورتفولیو ممکن است از یک جدول حساسیت برای ارزیابی اینکه چگونه تغییرات در مقادیر مختلف هر یک از اوراق بهادار در یک سبد بر واریانس پورتفولیو تأثیر می‌گذارد استفاده کند. انواع دیگر ابزارهای مدیریت ریسک عبارتند از درخت تصمیم و تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر.

آنالیز کیفی ریسک

آنالیز ریسک کیفی یک روش تحلیلی است که ریسک ها را با رتبه بندی های عددی و کمی شناسایی و ارزیابی نمی کند. تحلیل کیفی شامل تعریف مکتوب عدم قطعیت ها، ارزیابی میزان تأثیر (در صورت بروز خطر)، و طرح های مقابله ای در صورت وقوع یک رویداد منفی است.

نمونه‌هایی از ابزارهای ریسک کیفی عبارتند از تجزیه و تحلیل SWOT، نمودارهای علت و معلول، ماتریس تصمیم، نظریه بازی و غیره. شرکتی که می‌خواهد تأثیر یک نقض امنیتی را بر روی سرورهای خود اندازه‌گیری کند، ممکن است از تکنیک ریسک کیفی برای کمک به آماده‌سازی آن برای هرگونه از دست دادن استفاده کند. درآمدی که ممکن است از نقض داده ها رخ دهد.

در حالی که بیشتر سرمایه گذاران نگران ریسک نزولی هستند، از نظر ریاضی، ریسک واریانس هر دو سمت نزولی و صعودی است.

6- مثالی از آنالیز ریسک: ارزش در معرض خطر (VaR)

ارزش در معرض ریسک (VaR) آماری است که سطح ریسک مالی را در یک شرکت، پورتفولیو یا موقعیت در یک بازه زمانی خاص اندازه گیری و کمیت می کند. این معیار بیشتر توسط بانک‌های سرمایه‌گذاری و تجاری برای تعیین میزان و نسبت وقوع زیان‌های احتمالی در پرتفوی نهادی‌شان استفاده می‌شود. مدیران ریسک از VaR برای اندازه گیری و کنترل سطح مواجهه با ریسک استفاده می کنند. می‌توان محاسبات VaR را برای موقعیت‌های خاص یا کل پرتفوی یا برای اندازه‌گیری مواجهه با ریسک در سطح شرکت اعمال کرد.

VaR با تغییر بازده های تاریخی از بدترین به بهترین با این فرض که بازده تکرار می شود، به ویژه در مواردی که مربوط به ریسک باشد، محاسبه می شود. به عنوان یک مثال تاریخی، بیایید به ETF 100 نگاه کنیم که تحت نماد QQQ (که گاهی اوقات “مکعب” نامیده می شود) معامله می شود و در مارس 1999 شروع به معامله کرد.

در ژانویه 2000، ETF حدود 12.4 درصد بازده داشت. اما نقاطی وجود دارد که در آن ETF نیز منجر به ضرر شد. در بدترین حالت، ETF روزانه بین 4 تا 8 درصد ضرر داشت. از این دوره به عنوان بدترین ETF یعنی 5% یاد می شود. بر اساس این بازده های تاریخی، می توانیم با اطمینان 95 درصد فرض کنیم که بزرگترین زیان ETF از 4 درصد فراتر نخواهد رفت. بنابراین اگر 100 دلار سرمایه گذاری کنیم، با 95 درصد اطمینان می توانیم بگوییم که ضرر ما از 4 دلار بیشتر نخواهد شد.

نکته مهمی که باید در نظر داشت این است که VaR اطمینان مطلق را در اختیار تحلیلگران قرار نمی دهد. در عوض، این یک تخمین بر اساس احتمالات است. اگر بازدهی بالاتر را در نظر بگیرید، احتمال بالاتر می‌رود و تنها 1 درصد بدترین بازده را در نظر بگیرید.

7- مزایا و معایب آنالیز ریسک

مزایای آنالیز ریسک

تجزیه و تحلیل ریسک به شرکت ها اجازه می دهد تا قبل از اتفاقات بد، تصمیمات آگاهانه بگیرند و برای موارد احتمالی برنامه ریزی کنند. ممکن است همه ریسک‌ها محقق نشوند، اما برای یک شرکت مهم است که بفهمد چه اتفاقی می‌افتد تا حداقل بتواند تصمیم بگیرد که زودتر از موعد برنامه‌ریزی کند تا از زیان‌های احتمالی جلوگیری کند.

تجزیه و تحلیل ریسک همچنین به تعیین کمیت ریسک کمک می کند، زیرا ممکن است مدیریت از تأثیر مالی اتفاقی که در حال رخ دادن است مطلع نباشد. در برخی موارد، اطلاعات ممکن است به شرکت‌ها کمک کند تا از پروژه‌های بی‌سود اجتناب کنند. در موارد دیگر، اطلاعات ممکن است به اجرای برنامه‌هایی کمک کند که احتمال وقوع اتفاقی را که می‌تواند باعث استرس مالی بر روی شرکت شود را کاهش دهد.

تجزیه و تحلیل ریسک ممکن است علائم هشدار دهنده اولیه رویدادهای بالقوه فاجعه آمیز را تشخیص دهد. به عنوان مثال، آنالیز ریسک ممکن است مشخص کند که اطلاعات مشتری به اندازه کافی ایمن نیست. در این مثال، تجزیه و تحلیل ریسک می‌تواند منجر به فرآیندهای بهتر، مستندسازی قوی‌تر، کنترل‌های داخلی قوی‌تر و کاهش ریسک شود.

  • ممکن است در به حداقل رساندن زیان ناشی از تشکیل پیشگیرانه یک برنامه ریسک توسط مدیریت کمک کند
  • ممکن است به مدیریت اجازه دهد تا ریسک ها را کمیت کند و دلار را به رویدادهای آینده اختصاص دهد
  • ممکن است از منابع شرکت محافظت کند، فرآیندهای بهتری تولید کند و ریسک کلی را کاهش دهد

معایب آنالیز ریسک

ریسک یک معیار احتمالی است و بنابراین هرگز نمی‌توان به طور قطعی به شما گفت که در معرض خطر دقیق شما در یک زمان معین چقدر است، فقط توضیح می دهد که توزیع زیان‌های احتمالی در صورت وقوع و زمانی که اتفاق می‌افتد احتمالاً چگونه خواهد بود. همچنین هیچ روش استانداردی برای محاسبه و تجزیه و تحلیل ریسک وجود ندارد و حتی VaR می تواند چندین روش مختلف برای نزدیک شدن به کار داشته باشد. معمولاً فرض بر این است که ریسک با استفاده از احتمالات توزیع نرمال رخ می دهد، که در واقعیت به ندرت رخ می دهد و نمی تواند رویدادهای شدید را توضیح دهد.

برای مثال، بحران مالی سال 2008، این مشکلات را به عنوان محاسبات نسبتاً خوش خیم VaR نشان داد که وقوع احتمالی رویدادهای ریسک ناشی از پرتفوی وام‌های مسکن خرد را تا حد زیادی دست کم می‌گرفت.

میزان ریسک نیز دست کم گرفته شد، که منجر به نسبت‌های اهرمی شدید در پرتفوی‌های subprime شد. در نتیجه، دست کم‌گرفتن وقوع و میزان ریسک باعث شد مؤسسات نتوانند میلیاردها دلار ضرر را به دلیل سقوط ارزش‌های وام مسکن فرعی پوشش دهند.

  • به شدت به برآوردها متکی است، بنابراین ممکن است انجام آن برای برخی از خطرات دشوار باشد
  • نمی توان رویدادهای غیرقابل پیش بینی را پیش بینی کرد
  • ممکن است میزان ریسک یا وقوع را دست کم بگیرد، که منجر به اعتماد بیش از حد عملیات شود

8- سوالات متداول

منظور از آنالیز ریسک چیست؟

تجزیه و تحلیل ریسک فرآیند شناسایی و تجزیه و تحلیل رویدادهای بالقوه آینده است که ممکن است بر یک شرکت تأثیر منفی بگذارد. یک شرکت برای درک بهتر آنچه ممکن است رخ دهد، پیامدهای مالی آن رویداد و اقداماتی که می تواند برای کاهش یا حذف آن ریسک انجام دهد، تجزیه و تحلیل ریسک انجام می دهد.

اجزای اصلی تجزیه و تحلیل ریسک چیست؟

تحلیل ریسک گاهی به سه جزء تقسیم می شود. اولاً، ارزیابی ریسک فرآیند شناسایی ریسک‌های موجود است. دوم، مدیریت ریسک، رویه‌هایی است که برای به حداقل رساندن آسیب ناشی از ریسک وجود دارد. سوم، ارتباط ریسک، رویکردی است که در سطح شرکت برای شناسایی و پرداختن به ریسک انجام می شود. این سه مولفه اصلی برای شناسایی، کاهش و برقراری ارتباط ریسک به صورت پشت سر هم کار می کنند.

چرا تجزیه و تحلیل ریسک مهم است؟

گاهی اوقات، تجزیه و تحلیل ریسک مهم است زیرا تصمیم گیری شرکت را هدایت می کند. مثال شرکتی را در نظر بگیرید که آیا می‌خواهد پروژه را پیش ببرد. تصمیم ممکن است به سادگی شناسایی، کمی کردن و آنالیز ریسک پروژه باشد.

تجزیه و تحلیل ریسک نیز مهم است زیرا می تواند به حفاظت از دارایی های شرکت کمک کند. چه داده های اختصاصی باشد، چه کالاهای فیزیکی یا رفاه کارکنان، خطر در همه جا وجود دارد. شرکت‌ها باید به این نکته توجه داشته باشند که احتمال وقوع آن در کجا بیشتر است و در چه مکان‌هایی به احتمال زیاد پیامدهای منفی و قوی دارد.

جمع بندی
تحلیل ریسک فرآیند شناسایی ریسک، درک عدم قطعیت، تعیین کمیت عدم قطعیت، اجرای مدل‌ها، تجزیه و تحلیل نتایج و طراحی یک برنامه است. تحلیل ریسک ممکن است کیفی یا کمی باشد و انواع مختلفی از تحلیل ریسک برای موقعیت های مختلف وجود دارد.

اشتراک گذاری این محتوا، پلتفرم خود را انتخاب کنید!
مطالب مرتبط دیگر :

  • رگرسیون لجستیک (logistic regression) چیست؟
رگرسیون لجستیک (logistic regression) چیست؟

اکتبر 4, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله:رگرسیون لجستیک احتمال وقوع یک رویداد، مانند رای دادن یا رای ندادن، را بر اساس یک مجموعه داده از متغیرهای مستقل تخمین می‌زند. این نوع مدل آماری (که به آن مدل لاجیت نیز گفته [...]

  • الگوریتم خفاش (Bat Algorithm) چیست؟
الگوریتم خفاش (Bat Algorithm) چیست؟

اکتبر 3, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: الگوریتم خفاش (Bat Algorithm) یک الگوریتم فراابتکاری مبتنی بر جمعیت است که برای حل مسائل بهینه سازی پیوسته استفاده می شود. این الگوریتم برای بهینه سازی راه حل ها در رایانش ابری، [...]

  • الگوریتم کرم شب تاب چیست؟
الگوریتم کرم شب تاب چیست؟

اکتبر 3, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: الگوریتم کرم شب تاب چیست؟ الگوریتم های الهام گرفته از زیست، که به عنوان الگوریتم های الهام گرفته از طبیعت یا الگوریتم های تکاملی نیز شناخته می شوند، تکنیک های محاسباتی هستند [...]

  • آزمون فریدمن: تعریف، فرضیات، زمان استفاده و مثال
آزمون فریدمن: تعریف، فرضیات، زمان استفاده و مثال

سپتامبر 30, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: آزمون فریدمن ابزاری آماری برای مقایسه نمونه‌ها یا اندازه‌گیری‌های مکرر است زمانی که مفروضات پارامتریک برآورده نمی‌شوند. در واقع آزمون فریدمن توسعه‌ای از آزمون Wilcoxon signed-rank test و آنالوگ ناپارامتری از اندازه‌گیری [...]

  • برنامه نویسی فرانت اند: راهنمای جامع توسعه فرانت اند
برنامه نویسی فرانت اند: راهنمای جامع توسعه فرانت اند

سپتامبر 27, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: اگر بخواهیم فرانت اند (Front-end) یا با اسم های دیگر سمت مشتری یا سمت کاربر را توضیح دهیم بهتر است بدانید که توسعه دهنده فرانت اند (Front-End Developer) به کمک زبان های برنامه [...]

  • برنامه نویسی تحت وب چیست؟ انواع، کاربرد و عملکرد
برنامه نویسی تحت وب چیست؟ انواع، کاربرد و عملکرد

سپتامبر 24, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: امروزه تصور جهانی بدون اینترنت و وب سایت‌ها تقریباً غیرممکن است. در سال‌های اخیر، تقاضا برای برنامه نویسان وب حرفه‌ای به طور چشمگیری افزایش یافته است، بنابراین می توانید انواع کارشناسان این [...]