تعریف جمعیت در آمار و نحوه اندازه گیری آن

جمعیت چیست ؟
توسط منتشر شده در : ژانویه 2, 2023دسته بندی: مقالات تحلیل آماریLast Updated: می 10, 2023بدون دیدگاه on تعریف جمعیت در آمار و نحوه اندازه گیری آننمایش: 1940

چکیده مقاله :
در این مقاله سعی داریم به موضوع پایه در تحلیل آماری یعنی مفهوم جمعیت و جامعه بپردازیم. قبل از هرچیز شما باید بدانید که جمعیت چیست ؟ و هنگامی که صحبت از جمعیت یا جامعه آماری می شود منظور چیست. علاوه بر این ها شما در این مطلب تفاوت جمعیت را با نمونه خواهید فهمید و کاربرد نمونه از یک جامعه آماری را درک خواهید کرد. گذری نیز به بحث دموگرافیک جمعیت و جمعیت آماری کل جهان پرداخته ایم و شما را با کاربردهای فراوان تهیه یک جامعه آماری و یا نمونه برای اهداف مهم آشنا می کنیم.

1- جمعیت چیست؟

جمعیت مجموعه کاملی از افراد است، خواه آن گروه متشکل از یک ملت باشد یا گروهی از مردم با یک ویژگی مشترک.

در آمار، جامعه یا جمعیت (population) مجموعه ای از افراد است که از آنها یک نمونه آماری برای مطالعه استخراج می شود. بنابراین، هر انتخابی از افراد که بر اساس یک ویژگی مشترک گروه بندی شوند، می توان گفت که یک جمعیت است. از طرف دیگر یک نمونه یا sample همچنین ممکن است به بخش آماری معنی‌داری از یک جامعه اشاره کند، نه کل جامعه. به همین دلیل، تجزیه و تحلیل آماری یک نمونه باید انحراف معیار تقریبی، یا خطای استاندارد، نتایج آن را از کل جامعه گزارش کند. تنها تجزیه و تحلیل کل جمعیت هیچ خطای استانداردی ندارد.

جهت آشنایی بیشتر می توانید مقاله زیر را با عنوان تحلیل آماری چیست مطالعه نمایید.

نکات کلیدی
در استفاده معمولی، جمعیت به گروهی متمایز از افراد با شهروندی، هویت یا ویژگی های مشترک گفته می شود.
در آمار، یک جامعه نمونه ای، نماینده از یک گروه بزرگتر از افراد (یا حتی چیزها) با یک یا چند ویژگی مشترک است.
اعضای یک جامعه نمونه باید به طور تصادفی انتخاب شوند تا نتایج مطالعه به طور دقیق منعکس کننده کل باشد.
نظرسنجی‌های جمعیتی بزرگ و کوچک، بسیاری از تصمیمات دولت و کسب‌وکارها را آگاه می‌سازد.

2- تعریف جمعیت در آمار

در بیشتر کاربردهای روزمره، کلمه جمعیت بر گروهی از مردم یا حداقل گروهی از موجودات زنده دلالت می کند. با این حال، آماردانان به هر گروهی که به عنوان جمعیت مطالعه می کنند، اشاره می کنند. جمعیت یک مطالعه ممکن است نوزادان متولد شده در آمریکای شمالی در سال 2021، تعداد کل استارت آپ های فناوری در آسیا از سال 2000، میانگین قد همه داوطلبان آزمون حسابداری یا میانگین وزن مالیات دهندگان ایالات متحده باشد.

آماردانان و محققان ترجیح می دهند ویژگی های هر موجودی در یک جمعیت را بدانند تا دقیق ترین نتیجه ممکن را بگیرند. با این حال، این اغلب اوقات غیرممکن یا غیرعملی است، زیرا مجموعه های جمعیتی بسیار بزرگ هستند.

به عنوان مثال، اگر شرکتی بخواهد بداند که آیا اکثر 50000 مشتری آن از خدمات شرکت در سال گذشته راضی بودند یا خیر، تماس تلفنی با هر مشتری برای انجام نظرسنجی غیرعملی خواهد بود. یک نمونه از جامعه باید گرفته شود زیرا ویژگی های هر فرد در یک جمعیت به دلیل محدودیت زمان، منابع و دسترسی قابل اندازه گیری نیست.

جهت آشنایی بیشتر می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید.

3- نحوه محاسبه جمعیت

یک جمعیت را می توان به طور محدود تعریف کرد، مانند تعداد نوزادان تازه متولد شده در آمریکای شمالی با چشمان قهوه ای، تعداد استارتاپ هایی در آسیا که در کمتر از سه سال شکست خورده اند، میانگین قد همه داوطلبان زن در آزمون حسابداری، یا میانگین وزن همه مالیات دهندگان آمریکایی بالای 30 سال

علم نظرسنجی سیاسی نمونه خوبی از دشواری انتخاب نمونه گیری تصادفی از جمعیت را ارائه می دهد. یکی از دلایلی که بسیاری از دو نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری گذشته اشتباه بوده اند می تواند این باشد که نوع افرادی که با میل به سوالات نظرسنجی پاسخ می دهند ممکن است نمونه تصادفی از جمعیت رای دهندگان احتمالی را تشکیل ندهند.

با این وجود، نظرسنجی‌ها ممکن است تنها راه کارآمد برای شناسایی و اعتبارسنجی موضوعات و روندهایی باشد که بر جمعیت گسترده‌تر تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، نگرانی های فزاینده ای در مورد آزار و اذیت آنلاین ابراز شده است، اما چقدر رایج است؟ مطالعه‌ای توسط Pew Research نشان می‌دهد که 41 درصد از بزرگسالان آمریکایی آزار و اذیت آنلاین را تجربه کرده‌اند که 11 درصد گزارش کرده‌اند که مستقیما مورد تعقیب قرار گرفته‌اند و 14 درصد نیز گفته‌اند که مورد تهدید فیزیکی قرار گرفته‌اند.

4- تفاوت جمعیت و نمونه

نمونه، انتخاب تصادفی اعضای یک جامعه یا جمعیت است. این یک گروه کوچکتر است که از جمعیت گرفته شده است که ویژگی های کل جمعیت را دارد. مشاهدات و نتایج حاصل از داده های نمونه به کل جامعه نسبت داده می شود.

اطلاعات به دست آمده از نمونه آماری به آماردانان اجازه می دهد تا فرضیه هایی را در مورد جمعیت بزرگتر ایجاد کنند. در معادلات آماری، جامعه معمولا با حروف بزرگ N نشان داده می شود در حالی که نمونه معمولا با حروف کوچک n نشان داده می شود.

روش های مختلفی برای به دست آوردن نمونه (معروف به نمونه گیری) از یک جامعه وجود دارد. اینها شامل نمونه تصادفی ساده، نمونه گیری طبقه ای، نمونه گیری نماینده و نمونه گیری آسان است. محققان و تحلیلگران طیف وسیعی از تکنیک های آماری را برای استنتاج اطلاعات در مورد جمعیت گسترده تر با استفاده از نمونه کوچکتر انتخاب شده به کار می گیرند. توجه داشته باشید که اندازه نمونه هنگام انجام چنین استنتاجی موضوع مهمی است – اگر نمونه خیلی کوچک باشد ممکن است مغرضانه و قابل اعتماد نباشد، در حالی که نمونه های بزرگتر ممکن است جمع آوری و تجزیه و تحلیل بسیار گران و زمان بر باشد.

به عنوان مثال، فرض کنید که جمعیت مورد مطالعه تمام صفرهایی است که در تصویر زیر نشان داده شده است. دایره های قرمز نمونه ای از جمعیت تمام حلقه های صفحه را تشکیل می دهند.

دایره های قرمز یک نمونه از کل جمعیت یعنی دایره های توخالی هستند

دایره های قرمز یک نمونه از کل جمعیت یعنی دایره های توخالی هستند

5- پارامترهای جمعیت

یک پارامتر داده ای است که بر اساس کل جمعیت است. آماری مانند میانگین ها (میانه) و انحرافات استاندارد، زمانی که از جمعیت ها گرفته می شود، به عنوان پارامترهای جمعیت نامیده می شوند. میانگین جمعیت و انحراف استاندارد جمعیت به ترتیب با حروف یونانی μ و σ نشان داده می شوند.

یک آمار معتبر ممکن است از یک نمونه جمعیت یا مطالعه کل یک جامعه استخراج شود. هدف از نمونه تصادفی اجتناب از سوگیری در نتایج است. اگر هر یک از اعضای کل جامعه شانس برابری برای انتخاب شدن برای شرکت داشته باشند، یک نمونه تصادفی است.

در حالی که یک پارامتر مشخصه یک جامعه است، یک آمار مشخصه یک نمونه است. آمار استنباطی شما را قادر می‌سازد تا بر اساس آماری که از نمونه‌ای که به‌طور تصادفی از آن جامعه گرفته شده است، حدس‌های دقیقی در مورد پارامتر جمعیت داشته باشید.

به عنوان مثال، انحراف معیار، تغییر برخی از متغیرها در جامعه است که می توان از تغییرات مشاهده شده در نمونه استنباط کرد. اما، از آنجا که این از یک نمونه استنباط می شود، همیشه نوعی اصطلاح خطا وجود دارد که نشان می دهد چقدر احتمال دارد که تجزیه و تحلیل از نمونه انحراف استاندارد واقعی (یا میانگین و غیره) را منعکس نکند. ابزارهای آماری مختلف مانند فواصل اطمینان، آزمون t و p-values می‌توانند به تحلیلگر اطلاع دهند که چقدر در انجام چنین استنباط‌هایی مطمئن هستند.

جهت آشنایی بیشتر می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید.

6- معنای دموگرافیک جمعیت

در حالی که جمعیت می تواند به هر مجموعه کاملی از داده ها در مفهوم آماری اشاره کند، جمعیت وقتی در مورد بافت جمعیتی یا ژئوپلیتیکی صحبت می کنیم معنای دیگری پیدا می کند. در اینجا، جمعیت به کل مردم ساکن در یک منطقه، کشور یا حتی کل سیاره خاص اشاره دارد. شمارش سرشماری تعداد شهروندانی را که در شهرستان‌های مختلف زندگی می‌کنند همراه با ویژگی‌های آنها مانند سن، نژاد، جنسیت، درآمد، شغل و غیره ردیابی می‌کند. شمارش جمعیت برای دولت ها به منظور جمع آوری مالیات و تخصیص بودجه مناسب به برنامه های زیرساختی و اجتماعی مهم است.

جمعیت شناسی مطالعه جمعیت ها و ویژگی های آنها و چگونگی تغییر آنها در طول زمان و از مکانی به مکان دیگر است. آمار جمعیت و جمعیت شناسی سیاست های عمومی و تصمیمات تجاری را تعیین می کند. چند نمونه:

بانک جهانی یک سازمان بین المللی است که هدف آن کاهش فقر جهانی از طریق وام دادن به کشورهای فقیر برای پروژه هایی است که اقتصاد آنها را بهبود می بخشد و استاندارد کلی زندگی آنها را بالا می برد. برای تعیین دقیق جایی که به کمک بیشتر نیاز است، بانک یک شمارش معتبر کشور به کشور بر اساس داده های محلی افرادی که در فقر شدید زندگی می کنند انجام می دهد. بر اساس گزارش بانک، این اعداد به طور پیوسته از بیش از 40 درصد جمعیت جهان در سال 1981 به 8.7 درصد در سال 2018 کاهش یافت.

با این حال، در سال 2020، انتظار می رفت که تأثیر همه گیری کووید-19 باعث اولین افزایش سالانه فقر شدید در بیش از 20 سال گذشته شود. سرشماری ایالات متحده، که هر دهه یک بار توسط قانون اساسی ایالات متحده اجباری می شود، احتمالاً بلندپروازانه ترین مطالعه جمعیتی موجود است، با توجه به اینکه این یک نمونه نیست، بلکه یک شمارش واقعی خانه به خانه است. برای تعیین تعداد کرسی های کنگره در هر ایالت و نحوه توزیع بودجه فدرال استفاده می شود. این داده ها همچنین توسط بسیاری از نهادهای دیگر، خصوصی و دولتی، برای تصمیم گیری در مورد اینکه بیمارستان ها و مدارس در کجا ساخته می شوند، محل کسب و کارها و نوع خانه هایی که ساخته می شوند، استفاده می شود.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری از سال 1957 یک نظرسنجی مصاحبه ملی سلامت را برای شناسایی و پیگیری مسائل و مشکلات بهداشتی انجام داده است. گزارش‌های اخیر آن شامل مطالعات شرایط مزمن در میان کهنه‌سربازان نظامی، بازدیدهای مرتبط با مواد افیونی از بخش‌های اورژانس، و کیفیت مراقبت از آمریکایی‌هایی است که از زوال عقل رنج می‌برند.

7- جمعیت در پژوهش چیست؟

کل مجموعه واحدها (جهان اشیا) مورد مطالعه به طور جمعی به عنوان جمعیت شناخته می شود. این می تواند گروهی از افراد، شرکت ها، ارگانیسم ها، اوراق قرضه دولتی یا هر چیز دیگری باشد. آنچه مهم است این است که جمعیت شامل هر یک از آن چیزها می شود.

اگر به صورت تصادفی انتخاب شود، نمونه‌ای که از جامعه گرفته می‌شود می‌تواند برای مطالعه ارتباط‌ها یا ویژگی‌هایی که ممکن است معرف جمعیت بزرگ‌تر باشد، استفاده شود. به عنوان مثال، در نظرسنجی اخیر گالوپ، 57 درصد از 1015 بازنشسته که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، گفتند تامین اجتماعی منبع “عمده” درآمد آنهاست.

می توان نتیجه گرفت که اکثر بازنشستگان آمریکایی بر اساس پاسخ های جمعیت مورد بررسی، اما با حاشیه خطا، به تامین اجتماعی متکی هستند.

8- جمعیت جهان در سال 2050 چگونه خواهد بود؟

بر اساس پیش‌بینی اداره امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد، انتظار می‌رود جمعیت جهان از 7.7 میلیارد نفر در سال 2019 به 9.7 میلیارد نفر در سال 2050 افزایش یابد.

انتظار می‌رود بیشترین رشد در آفریقای sub-sarahan باشد، جایی که جمعیت ممکن است دو برابر شود، در حالی که انتظار می‌رود اروپا و آمریکای شمالی کمترین رشد را داشته باشند، تنها 2 درصد.

1-8- 1% از جمعیت جهان چقدر است؟

جمعیت فعلی جهان توسط سازمان ملل 8 میلیارد نفر تخمین زده شده است، بنابراین 1٪ از آن می تواند 80 میلیون نفر باشد.

2-8- 10 کشور با بیشترین جمعیت کدامند؟

بر اساس گزارش بانک جهانی، چین و هند تا سال 2021 بیشترین جمعیت را در جهان دارند.

در اینجا 10 کشور برتر و جمعیت تخمینی آنها آورده شده است:

چین، 1.41 میلیارد
هند، 1.39 میلیارد
ایالات متحده، 331.89 میلیون
اندونزی، 276.36 میلیون
پاکستان، 225.20 میلیون
برزیل، 213.99 میلیون
نیجریه، 211.40 میلیون
بنگلادش، 166.30 میلیون
روسیه، 143.45 میلیون
مکزیک، 130.26 میلیون

3-8- آیا زمین پرجمعیت است؟

موضوع ازدیاد جمعیت حداقل از سال 1786 که اقتصاددان توماس مالتوس نظریه خود را منتشر کرد مبنی بر اینکه رشد جمعیت همیشه از رشد عرضه غذا پیشی خواهد گرفت، مورد بحث قرار گرفته است. این نظریه به مالتوسیسم معروف است.

مالتوس این مشکل را افزایش بیش از حد منابع می دانست. متفکران امروزی به توزیع اخلاقی و کارآمد منابع اهمیت بیشتری می دهند.

در هر صورت، روند جمعیت پیچیده است و نتایج آنها قابل بحث است. جمعیت زمین بدون شک در 70 سال گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است، از کمتر از سه میلیارد در سال 1950 به نزدیک به هشت میلیارد در حال حاضر. اما نرخ زاد و ولد در کشورهای توسعه یافته در همان دوره به شدت کاهش یافته است.

جمع بندی

هر یک از ما جزء فردی از بسیاری از جمعیت ها هستیم. ما علاوه بر اینکه اعضای جمعیت انسانی زمین و شهروندان یک ملت هستیم، بر اساس سن، جنسیت، درآمد، وضعیت سلامتی و بسیاری از عوامل دیگر در زیرجمعیت‌های زیادی عضویت داریم.

زمانی که آماردانان سعی می کنند واقعیت یا حقایقی را در مورد هر یک از آن زیرجمعیت ها مشخص کنند، معمولاً بر یک جامعه نمونه تکیه می کنند. این آزمودنی‌های آزمایشی که به‌طور تصادفی انتخاب شده‌اند، نتیجه‌گیری می‌کنند که به جمعیت عمومی مورد مطالعه تعمیم داده می‌شود.

جهت آشنایی بیشتر می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید.

اشتراک گذاری این محتوا، پلتفرم خود را انتخاب کنید!
مطالب مرتبط دیگر :

  • رگرسیون لجستیک (logistic regression) چیست؟
رگرسیون لجستیک (logistic regression) چیست؟

اکتبر 4, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله:رگرسیون لجستیک احتمال وقوع یک رویداد، مانند رای دادن یا رای ندادن، را بر اساس یک مجموعه داده از متغیرهای مستقل تخمین می‌زند. این نوع مدل آماری (که به آن مدل لاجیت نیز گفته [...]

  • الگوریتم خفاش (Bat Algorithm) چیست؟
الگوریتم خفاش (Bat Algorithm) چیست؟

اکتبر 3, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: الگوریتم خفاش (Bat Algorithm) یک الگوریتم فراابتکاری مبتنی بر جمعیت است که برای حل مسائل بهینه سازی پیوسته استفاده می شود. این الگوریتم برای بهینه سازی راه حل ها در رایانش ابری، [...]

  • الگوریتم کرم شب تاب چیست؟
الگوریتم کرم شب تاب چیست؟

اکتبر 3, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: الگوریتم کرم شب تاب چیست؟ الگوریتم های الهام گرفته از زیست، که به عنوان الگوریتم های الهام گرفته از طبیعت یا الگوریتم های تکاملی نیز شناخته می شوند، تکنیک های محاسباتی هستند [...]

  • آزمون فریدمن: تعریف، فرضیات، زمان استفاده و مثال
آزمون فریدمن: تعریف، فرضیات، زمان استفاده و مثال

سپتامبر 30, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: آزمون فریدمن ابزاری آماری برای مقایسه نمونه‌ها یا اندازه‌گیری‌های مکرر است زمانی که مفروضات پارامتریک برآورده نمی‌شوند. در واقع آزمون فریدمن توسعه‌ای از آزمون Wilcoxon signed-rank test و آنالوگ ناپارامتری از اندازه‌گیری [...]

  • برنامه نویسی فرانت اند: راهنمای جامع توسعه فرانت اند
برنامه نویسی فرانت اند: راهنمای جامع توسعه فرانت اند

سپتامبر 27, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: اگر بخواهیم فرانت اند (Front-end) یا با اسم های دیگر سمت مشتری یا سمت کاربر را توضیح دهیم بهتر است بدانید که توسعه دهنده فرانت اند (Front-End Developer) به کمک زبان های برنامه [...]

  • برنامه نویسی تحت وب چیست؟ انواع، کاربرد و عملکرد
برنامه نویسی تحت وب چیست؟ انواع، کاربرد و عملکرد

سپتامبر 24, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: امروزه تصور جهانی بدون اینترنت و وب سایت‌ها تقریباً غیرممکن است. در سال‌های اخیر، تقاضا برای برنامه نویسان وب حرفه‌ای به طور چشمگیری افزایش یافته است، بنابراین می توانید انواع کارشناسان این [...]