تابع چگالی احتمال

تابع چگالی احتمال چیست ؟
توسط منتشر شده در : فوریه 15, 2023دسته بندی: مقالات تحلیل آماریLast Updated: می 10, 2023بدون دیدگاه on تابع چگالی احتمالنمایش: 1937

چکیده مقاله :
تحلیل آماری یک حوزه بسیار وسیع می باشد که در حل مسائل آماری از تکنیک ها و مفاهیم آن استفاده می شود تا بتوان تحلیل های خوبی در مسائل آماری داشت. تابع چگالی احتمال یکی از پرکاربردترین مفاهیم در این حوزه می باشد که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم. شما را با مفهوم آن آشنا کنیم و انواع آن را با ذکر مثال با توضیح تفسیر هریک به طور کامل توضیح دهیم. درنتیجه شما با خواندن این مقاله می توانید به طور کامل به سوال تابع چگالی احتمال چیست پاسخ دهید.

1- تابع چگالی احتمال چیست ؟

تابع چگالی احتمال (PDF) یک عبارت آماری است که توزیع احتمال (احتمال یک نتیجه) را برای یک متغیر تصادفی گسسته (به عنوان مثال، سهام یا ETF) در مقابل یک متغیر تصادفی پیوسته تعریف می‌کند. تفاوت بین یک متغیر تصادفی گسسته این است که می توانید مقدار دقیق متغیر را شناسایی کنید.

توزیع نرمال یک مثال رایج از PDF است که شکل شناخته شده منحنی زنگ را تشکیل می دهد. در امور مالی، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران از فایل‌های PDF برای درک نحوه توزیع بازده قیمت استفاده می‌کنند تا ریسک و مشخصات بازده مورد انتظار خود را ارزیابی کنند.

نکات کلیدی

  • توابع چگالی احتمال یک معیار آماری است که برای اندازه گیری نتیجه احتمالی یک مقدار گسسته (به عنوان مثال، قیمت سهام یا ETF) استفاده می شود.
  • فایل‌های PDF روی نموداری که معمولاً شبیه یک منحنی زنگی است رسم می‌شوند و احتمال نتایج زیر منحنی است.
  • یک متغیر گسسته می تواند دقیقاً اندازه گیری شود، در حالی که یک متغیر پیوسته می تواند مقادیر بی نهایت داشته باشد.
  • از فایل‌های PDF می‌توان برای اندازه‌گیری ریسک و پاداش بالقوه یک اوراق بهادار یا صندوق خاص در یک سبد استفاده کرد.
  • توزیع نرمال که اغلب ذکر می شود، منحنی زنگی شکل را تشکیل می دهد.

جهت آشنایی بیشتر می توانید مقاله زیر را با عنوان تحلیل آماری چیست مطالعه نمایید.

2- مفهوم توابع چگالی احتمال (PDF)

پی دی اف ها در امور مالی برای سنجش ریسک یک اوراق بهادار خاص، مانند سهام فردی یا ETF استفاده می شوند.

آنها معمولاً روی یک نمودار نشان داده می شوند، با منحنی زنگی معمولی که ریسک بازار خنثی را نشان می دهد، و یک زنگ در دو انتها نشان دهنده ریسک / پاداش بیشتر یا کمتر است. هنگامی که تابع چکالی احتمال به صورت گرافیکی به تصویر کشیده می شود، ناحیه زیر منحنی بازه زمانی را نشان می دهد که متغیر در آن قرار می گیرد. مساحت کل در این بازه نمودار برابر با احتمال وقوع یک متغیر تصادفی گسسته است.

به طور دقیق تر، از آنجایی که به دلیل مجموعه نامتناهی مقادیر ممکن در دسترس، احتمال مطلق یک متغیر تصادفی پیوسته در هر مقدار مشخص صفر است، می توان از مقدار PDF برای تعیین احتمال قرار گرفتن یک متغیر تصادفی در یک محدوده خاص استفاده کرد.

تابع توزیع نرمال

توزیع انحرافی به سمت راست منحنی نشان دهنده پاداش صعودی بیشتر است، در حالی که توزیع انحرافی به سمت چپ نشان دهنده ریسک نزولی بیشتر برای معامله گران است.

از توزیع‌های احتمال نیز می‌توان برای ایجاد توابع توزیع تجمعی (CDF) استفاده کرد، که احتمال وقوع را به صورت تجمعی جمع می‌کند و همیشه از صفر شروع می‌شود و به 100 درصد ختم می‌شود. سرمایه گذاران باید از PDF به عنوان یکی از ابزارهای متعدد برای محاسبه ریسک/پاداش کلی در پرتفوی خود استفاده کنند.

3- تفاوت توابع توزیع احتمال گسسته و توابع پیوسته

فایل های PDF می توانند داده های گسسته یا پیوسته را توصیف کنند. تفاوت این است که متغیرهای گسسته فقط می توانند مقادیر خاصی مانند اعداد صحیح، بله در مقابل خیر، زمان های روز و غیره را دریافت کنند. یک متغیر پیوسته، در مقابل، شامل تمام مقادیر در امتداد منحنی، از جمله کسرهای بسیار کوچک یا اعشار تا تعداد بی نهایت مکان از لحاظ نظری است.

تفاوت توابع توزیع احتمال گسسته و توابع پیوسته

4- محاسبه تابع توزیع احتمال

تابع چگالی احتمال اغلب با میانگین، انحراف معیار، کشیدگی و چولگی مشخص می شوند.

  • میانگین: مقدار میانگین حسابی
  • انحراف معیار: پراکندگی داده ها در مورد میانگین
  • Kurtosis: “چاقی” دم های PDF را توصیف می کند
  • Skewness: به انحرافات در تقارن PDF اشاره دارد

محاسبه PDF و ترسیم آن به صورت گرافیکی می تواند شامل محاسبات پیچیده ای باشد که از معادلات دیفرانسیل یا حساب انتگرال استفاده می کنند. در عمل، ماشین حساب های نموداری یا بسته های نرم افزاری آماری برای محاسبه تابع توزیع احتمال مورد نیاز هستند.

5- توزیع نرمال

به عنوان مثال، محاسبه برای PDF توزیع نرمال به شرح زیر است:

تابع توزیع نرمال

که در آن:

  • x=مقدار متغیر یا داده مورد بررسی
  • μ = میانگین
  • σ=انحراف استاندارد

یک توزیع نرمال همیشه دارای چولگی = 0 و کشیدگی = 3.0 است.

6- سایر توابع توزیع احتمال

در حالی که توزیع نرمال اغلب پر استنادترین و شناخته شده است، چندین تابع چکالی احتمال دیگر نیز وجود دارد.

1-6- توزیع یکنواخت

ساده‌ترین و محبوب‌ترین توزیع، توزیع یکنواخت است که در آن همه نتایج شانس یکسانی برای وقوع دارند. یک قالب شش وجهی توزیع یکنواختی دارد. هر پیامد احتمالی در حدود 16.67٪ (1/6) دارد.

توزیع یکنواخت

2-6- توزیع دو جمله ای

توزیع دوجمله ای داده هایی را نشان می دهد که فقط می توانند یکی از دو مقدار را داشته باشند، مانند چرخش یک سکه (سر در مقابل دم) یا عبارات منطقی که به شکل بله/نه، روشن/خاموش و غیره هستند.

توزیع دو جمله ای

3-6- توزیع Lognormal

توزیع لگ نرمال در امور مالی مهم است زیرا بازده واقعی قیمت دارایی را بهتر از توزیع نرمال استاندارد توصیف می کند. این PDF دارای چولگی مثبت (راست) و کشیدگی بالاتر است.

توزیع لوگ نرمال

4-6- توزیع پواسون

توزیع پواسون یک تابع چگالی احتمال است که برای توصیف متغیرهای شمارش یا احتمال وقوع تعداد معینی از رخدادها استفاده می شود. به عنوان مثال، چند سیب روی درختان سیب یافت می شود، چند زنبور در طول زمان در کندو زنده هستند، یا در چند روز معاملاتی یک سبد 5 درصد یا بیشتر از دست می دهد.

توزیع پواسون

5-6- توزیع بتا

توزیع بتا یک نوع عمومی از PDF است که می‌تواند شکل‌ها و ویژگی‌های مختلفی به خود بگیرد، همانطور که فقط با دو پارامتر تعریف می‌شود: آلفا و بتا. اغلب در امور مالی برای تخمین نرخ بازیابی دیفالت اوراق قرضه یا نرخ مرگ و میر در بیمه استفاده می شود.

توزیع بتا

7- مثالی از تابع چگالی احتمال

به عنوان یک مثال ساده از توزیع احتمال، اجازه دهید به عدد مشاهده شده هنگام انداختن دو تاس شش وجهی استاندارد نگاه کنیم. هر قالب احتمال 1/6 پرتاب کردن هر عدد واحد، از یک تا شش را دارد، اما مجموع دو تاس، توزیع احتمال نشان داده شده در تصویر زیر را تشکیل می دهد.

هفت شایع ترین نتیجه است (1+6، 6+1، 5+2، 2+5، 3+4، 4+3). دو و دوازده، از سوی دیگر، بسیار کمتر احتمال دارد (1+1 و 6+6).

نمودار تابع چگالی احتمال دو تاس

8- تفسیر تابع چگالی احتمال (PDF)

تابع چگالی احتمال (PDF) میزان احتمال مشاهده برخی از نتایج حاصل از فرآیند تولید داده را توصیف می کند. به عنوان مثال، چقدر احتمال دارد که یک سکه منصفانه رو بیاید (50٪). یا احتمال وقوع 6 از یک تاس (1/6 = 16.7٪) آمدن. یک PDF می‌تواند به ما بگوید که کدام مقادیر در مقابل نتایج کمتر محتمل‌تر ظاهر می‌شوند. این بسته به شکل و ویژگی های PDF تغییر می کند.

9- قضیه حد مرکزی (CLT) چیست و چه ارتباطی با فایل های PDF دارد؟

قضیه حد مرکزی (CLT) بیان می کند که توزیع یک متغیر تصادفی در یک نمونه با بزرگتر شدن اندازه نمونه، بدون توجه به شکل واقعی توزیع، شروع به نزدیک شدن به توزیع نرمال می کند. بنابراین، ما می دانیم که چرخاندن یک سکه یک فرآیند دودویی است که با توزیع دو جمله ای (سر یا دم) توصیف می شود. با این حال، اگر چندین پرتاب سکه را در نظر بگیریم، احتمال به دست آوردن هر ترکیب خاصی از سر و دم متفاوت است. به عنوان مثال، اگر بخواهیم سکه را ده بار بچرخانیم، شانس گرفتن 5 از هر کدام بسیار محتمل است، اما گرفتن ده سر پشت سر هم بسیار نادر است. 1000 سکه را تصور کنید و توزیع به منحنی زنگ نرمال نزدیک شود.

10- تفاوت تابع چگالی احتمال و تابع توزیع تجمعی چیست؟

تابع چگالی احتمال (PDF) توضیح می‌دهد که کدام مقادیر احتمالاً در یک فرآیند تولید داده در هر زمان معین یا برای هر قرعه کشی مشخص ظاهر می‌شوند.

یک تابع توزیع تجمعی (CDF) در عوض نشان می دهد که چگونه این احتمالات حاشیه ای جمع می شوند و در نهایت به 100٪ (یا 1.0) نتایج ممکن می رسند. با استفاده از CDF می توانیم ببینیم که چقدر احتمال دارد که نتیجه یک متغیر کمتر یا مساوی با مقداری پیش بینی شده باشد.

برای مثال شکل زیر CDF را برای توزیع نرمال نشان می دهد.

توزیع تجمعی

جمع بندی

توابع توزیع احتمال (PDF) مقادیر مورد انتظار متغیرهای تصادفی گرفته شده از یک نمونه را توصیف می کنند. شکل PDF توضیح می دهد که چقدر احتمال دارد که یک مقدار مشاهده شده رخ داده باشد. توزیع نرمال یک مثال معمولی است که می تواند فقط میانگین و انحراف معیار آن را توصیف کند. PDF های دیگر پیچیده تر و ظریف تر هستند. بازده قیمت سهام تمایل دارد به جای توزیع نرمال، از توزیع لگ نرمال پیروی کند، که نشان می دهد زیان های نزولی بیشتر از سودهای بسیار بزرگ هستند، نسبت به آنچه که توزیع نرمال پیش بینی می کند.

اشتراک گذاری این محتوا، پلتفرم خود را انتخاب کنید!
مطالب مرتبط دیگر :

  • الگوریتم خفاش (Bat Algorithm) چیست؟
الگوریتم خفاش (Bat Algorithm) چیست؟

اکتبر 3, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: الگوریتم خفاش (Bat Algorithm) یک الگوریتم فراابتکاری مبتنی بر جمعیت است که برای حل مسائل بهینه سازی پیوسته استفاده می شود. این الگوریتم برای بهینه سازی راه حل ها در رایانش ابری، [...]

  • الگوریتم کرم شب تاب چیست؟
الگوریتم کرم شب تاب چیست؟

اکتبر 3, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: الگوریتم کرم شب تاب چیست؟ الگوریتم های الهام گرفته از زیست، که به عنوان الگوریتم های الهام گرفته از طبیعت یا الگوریتم های تکاملی نیز شناخته می شوند، تکنیک های محاسباتی هستند [...]

  • آزمون فریدمن: تعریف، فرضیات، زمان استفاده و مثال
آزمون فریدمن: تعریف، فرضیات، زمان استفاده و مثال

سپتامبر 30, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: آزمون فریدمن ابزاری آماری برای مقایسه نمونه‌ها یا اندازه‌گیری‌های مکرر است زمانی که مفروضات پارامتریک برآورده نمی‌شوند. در واقع آزمون فریدمن توسعه‌ای از آزمون Wilcoxon signed-rank test و آنالوگ ناپارامتری از اندازه‌گیری [...]

  • برنامه نویسی فرانت اند: راهنمای جامع توسعه فرانت اند
برنامه نویسی فرانت اند: راهنمای جامع توسعه فرانت اند

سپتامبر 27, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: اگر بخواهیم فرانت اند (Front-end) یا با اسم های دیگر سمت مشتری یا سمت کاربر را توضیح دهیم بهتر است بدانید که توسعه دهنده فرانت اند (Front-End Developer) به کمک زبان های برنامه [...]

  • برنامه نویسی تحت وب چیست؟ انواع، کاربرد و عملکرد
برنامه نویسی تحت وب چیست؟ انواع، کاربرد و عملکرد

سپتامبر 24, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: امروزه تصور جهانی بدون اینترنت و وب سایت‌ها تقریباً غیرممکن است. در سال‌های اخیر، تقاضا برای برنامه نویسان وب حرفه‌ای به طور چشمگیری افزایش یافته است، بنابراین می توانید انواع کارشناسان این [...]

  • شبکه عصبی چیست؟ عملکرد، اجزا، پیاده سازی و کاربردها
شبکه عصبی چیست؟ عملکرد، اجزا، پیاده سازی و کاربردها

سپتامبر 23, 2024|بدون دیدگاه

چکیده مقاله: شبکه عصبی مجموعه‌ای از الگوریتم ها است که تلاش می‌کند تا روابط زیربنایی را در مجموعه‌ای از داده‌ها از طریق فرآیندی که نحوه عملکرد مغز انسان را تقلید می‌کند، تشخیص دهد. در [...]